Hem / Utbildning/Folkbildning / Vårt utbud / Läs mer om varje utbildning / Öka föreningens intäkter vid tävlingar och cuper

Öka föreningens intäkter vid tävlingar och cuper

Vad är viktigt att tänka på för att få publik, besökare och deltagare till matcher, tävlingar och evenemang? Vad är det som attraherar dagens och framtidens publik och åskådare?

Vi går igenom de olika stegen föreningen bör jobba med för att skapa ett långsiktigt och lönsamt biljett- och publikrekryteringsarbete. Vi skapar en större förståelse för hur man kan bearbeta och nå fram till publik och åskådare. Under utbildningen tar vi även upp ämnet hållbar sponsring.

Innehåll:

  • Sportmarknadsföring
  • Varumärkesutveckling inom idrotten
  • Intressentmodellen
  • 5 grundläggande principer om "fan engagement"
  • 6 rekommendationer om kunskap om våra fans
  • Trender och framgångsexempel
  • Verktyg för framgång i kampanj- och försäljningsarbete
  • 8 steg till hållbart sponsorskap

Upplägg:
ca 2½-3 timmar.

Målgrupp:
Arrangemangsgrupper, styrelsemedlemmar och övriga som har ett intresse av att lära sig jobba strategiskt och långsiktigt med att öka föreningens intäkter i samband med matcher, tävlingar och arrangemang.

Förkunskaper:
Inga förkunskaper krävs men erfarenhet från att planera och genomföra matcher, tävlingar och arrangemang är bra. 

Tips på litteratur från SISU Idrottsböcker:
Volontärens värdskap – hjärtat i evenemanget

Idrottsevenemang – handledning från start till mål

Tips på bra länkar: 
RF (Riksidrottsförbundet): Verktyg och handledning för arrangörer

Tips på utbildning: 
Hållbar sponsring - Introduktion/Fördjupning

Marknadsföring i sociala medier