Öka föreningens intäkter vid tävlingar och cuper
Vad är viktigt att tänka på för att få publik, besökare och deltagare till matcher, tävlingar och evenemang? Vad är det som attraherar dagens och framtidens publik och åskådare?
Vi går igenom de olika stegen föreningen bör jobba med för att skapa ett långsiktigt och lönsamt biljett- och publikrekryteringsarbete. Vi skapar en större förståelse för hur man kan bearbeta och nå fram till publik och åskådare. Under utbildningen tar vi även upp ämnet hållbar sponsring.
Innehåll:
- Sportmarknadsföring
- Varumärkesutveckling inom idrotten
- Intressentmodellen
- 5 grundläggande principer om "fan engagement"
- 6 rekommendationer om kunskap om våra fans
- Trender och framgångsexempel
- Verktyg för framgång i kampanj- och försäljningsarbete
- 8 steg till hållbart sponsorskap
Upplägg:
ca 2½-3 timmar.
Målgrupp:
Arrangemangsgrupper, styrelsemedlemmar och övriga som har ett intresse av att lära sig jobba strategiskt och långsiktigt med att öka föreningens intäkter i samband med matcher, tävlingar och arrangemang.
Förkunskaper:
Inga förkunskaper krävs men erfarenhet från att planera och genomföra matcher, tävlingar och arrangemang är bra.
Tips på litteratur från SISU Idrottsböcker:
Volontärens värdskap – hjärtat i evenemanget
Idrottsevenemang – handledning från start till mål
Tips på bra länkar:
RF (Riksidrottsförbundet): Verktyg och handledning för arrangörer
Tips på utbildning:
Hållbar sponsring - Introduktion/Fördjupning