Hem / Utbildning/Folkbildning / Utbildning/Folkbildning / Föreningsexempel lärgrupp / Conny Larsson, Lidköpings FK och Rackeby IF

Conny Larsson, Lidköpings FK och Rackeby IF

Conny Larsson har blivit en känd profil i Lidköping och på hela ”Schlätta” (västgötaslätten) för sitt ideella engagemang genom åren och inte minst för sitt arbete inom fotbollens utbildningar. Idag är han fotbollsutvecklare i Västergötland och han har även rollen som lärgruppsledare Lidköpings FK och Rackeby IK när de genomför utvecklingsarbete i sina föreningar. 

Här delar han med sig av sin syn på lärgruppen, en av metoderna inom idrottens folkbildning. 

Vad är största nyttan med att arbeta i lärgrupp? 
”Ökad kunskap inom ämnet. Pedagogiken bygger ju på att deltagarna har olika kännedom om ämnet som ska diskuteras. Det är ett bra sätt att lära sig. Vi jämnar ut skillnader i kunskapsnivå och i samhället överlag. Genom folkbildning bidrar vi positivt till samhällets utveckling och även integrationen.” 

Vilka är dina bästa exempel på folkbildning just nu? 
”LFK:s domarutbildningar internt som lärgrupper. Effekten är att det blivit ökad förståelse för domarskapet och respekt för domarens uppgifter. Det skapar även föreningsnytta när de egna spelarna kan matchleda de yngre lagens matcher, samt ett utbyte över åldersgränser inom föreningen.” 

Dina erfarenheter av att vara lärgruppsledare? 
”När jag förbereder mig för att leda en lärgrupp uppdaterar jag min egen kunskap på köpet – att få lära ut till andra är väldigt bra för sin egen utveckling. Det är också kul att få se andra ta till sig ny kunskap. Sen är det viktigt att se till att alla kommer till tals, man får lära sig att se alla i gruppen. Jag ser det som en stor förmån att vara lärgruppsledare!”