Hem / Egna nyheter / Rörelsepepp – hitta alternativa möjligheter för träning

Rörelsepepp – hitta alternativa möjligheter för träning

RF-SISU Västmanland har tagit fram en checklista samt ett material för riskbedömning av aktiviteter för dig och din förening. Här hittar du också tips på aktiviteter och alternativa träningsformer.

Med hjälp av detta material kan ni som förening se över de aktiviter ni har i föreningen, analysera er verksamhet och hitta nya möjligheter och träningsformer.

Riskbedöningen finns även i word

Kolla in vår checklista för att undvika smittspridning 

Här hittar du tips på olika rörelseövningar och aktiviterter som går att genomföra utomhus och passar alla idrotter.

Kolla även in våra filmer som kommer ut dagligen på Facebook och Instagram.


För dig som förening är det viktigt att göra Folkhälsomyndighetens riskbedömning runt eventuella aktiviteter. Hjälp gärna till att dela.

 Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte delta i aktiviteter alls, utan stanna hemma till och med två dagar efter tillfrisknande. Insjuknar man under idrottsaktivitet ska man gå hem direkt.
 Personer över 70 år bör undvika offentliga miljöer och minska sociala kontakter och ska därför inte delta i gruppaktiviteter inomhus.
 Minska moment med närkontakt, gör andra övningar istället.
 Uppmana till att om möjligt byta om hemma före och efter aktiviteter.
 Dela inte vattenflaskor, munskydd och liknande som kan överföra saliv.
 Se till att det finns möjlighet att torka av utrustning som används av flera, exempelvis gymutrustning, efter varje persons användning.
 Se till att det finns möjlighet till handtvätt eller handsprit och uppmana till god handhygien.
 Undvik trängsel t.ex. vid insläpp av publik på läktare och vid försäljning.

Inomhusaktiviteter
 Begränsa om möjligt antalet deltagare i aktiviteterna.
 Se till att det finns tydlig skyltning av råden om att stanna hemma vid sjukdom och att ha god handhygien.
 Städa oftare toaletter och ytor som många tar i.

Utomhusaktiviteter
 Fysisk aktivitet utomhus uppmuntras och innebär betydligt mindre smittspridningsrisk.

Aktiviteter för äldre
 Det är viktigt för hälsan att äldre fortsätter röra sig trots uppmaningen om social distansering. Fysisk aktivitet och promenader utomhus rekommenderas.

Cuper, tävlingar och matcher
 Överväg att ställa in om det innebär deltagande från andra länder eller andra delar av Sverige. Lokala arrangemang kan genomföras som vanligt.
 Arrangören av verksamheten ska ta hänsyn till råden ovan samt göra en riskbedömning.

Läs gärna mer på https://www.folkhalsomyndigheten.se/…/information-till-idr…/

Hur håller du och din förening igång era aktiviter? Tipsa oss gärna.