Hem / Egna nyheter / Umeåföreningar tränar rörelserikedom i Energiparken

Umeåföreningar tränar rörelserikedom i Energiparken

Just nu finns möjligheten för Umeåföreningar att boka in sig på specialdesignade träningspass i Energiparken. Träningspassen är coronasäkrade och fyllda med rörelserikedom. GUIF och Röbäck är två föreningar som tagit chansen att testa på något nytt.

Genom ett samarbete mellan Umeå Energi och RF-SISU Västerbotten erbjuds Umeås barn- och ungdomsföreningar att under maj och juni boka in sig på coronasäkrade och rörelserikedomsberikade träningspass i Energiparken. Träningarna är ett stöd för att fortsätta hålla igång i coronatider, men även en möjlighet att närmare utforska och uppleva hur rörelserikedom kan berika träningen. Träningspassen leds av RF-SISU Västerbottens rörelseinstruktörer, som vid sidan av att hålla i passet för barnen även ger ledarna en introduktion i vad rörelserikedom innebär.

Rörelserikedom – för att vilja, våga och kunna vara aktiv

I ett liv som är fullt av olika rörelsesekvenser, både inom och utanför idrotten, krävs en god rörelserikedom – ett brett begrepp som handlar om att skapa förmågan, förutsättningarna och viljan att vara fysiskt aktiv. Det bygger på en kombination av motivation, självförtroende, kompetens, kunskap och förståelse för rörelser. Genom att bygga upp en grundläggande rörelserikedom och trygghet i olika rörelsemoment ökar både förmågan och lusten att delta i aktiviteter. 

– Allt var nytt för mig. Jag brukar vara lite negativ till fysträningar, men det här var roligt eftersom det var övningar där vi fick bestämma en del själv, säger Lukas Burman, en av deltagarna från Röbäcks IF.

– Rörelserikedom är ett nytt sätt att tänka kring hur vi kan aktivera barn. Inom forskningen har det länge talats om vikten av att träna och äta rätt, men det räcker inte har det visat sig. Vi ser att många barn inte rör på sig alls, och då måste vi prova nya vägar, säger Ida Blomqvist, rörelseinstruktör, RF-SISU Västerbotten.

Lita på deltagarnas egna lösningsförmåga

En viktig del i pedagogiken kring rörelserikedom är att låta deltagarna använda sin egen lösningsförmåga, fantasi och på så sätt skapa delaktighet, engagemang och lust.

– Genom att ge barnen möjlighet att själva påverka sin träning och använda sin egen fantasi blir träningen roligare, till exempel att öva grundrörelser som att krypa, fast göra det på olika sätt som barnen själva bestämmer. Har du lärt dig ett antal sätt att krypa eller hoppa ger det också en känsla av att vara kompetent. Då blir det både lättare och roligare att vara med och träna olika idrotter, säger Ida.
Ytterligare en aspekt är att undvika känslan av att det finns ett rätt och ett fel.

– Inom rörelserikedomen försöker vi plocka bort känslan att man kan göra fel – vi säger aldrig åt barn att de gör fel. Det blir så mycket bättre om vi inte alltid ger svaren, utan låter dem själva upptäcka hur de kan göra. Då växer de!

Rörelserikedom är för alla

Tidig utveckling av rörelserikedom är kopplad till såväl framgång i sport som kontinuerlig aktivitet i vardagen. Men även vuxna kan så klart ständigt förbättra sin rörelserikedom och bygga på sin rörelseförmåga. För äldre kan det exempelvis innebära minskad risk för fallolyckor.

–Att arbeta med rörelserikedom handlar om att alla får utmanas efter sina förutsättningar. Sen krävs såklart generella anpassningar efter gruppens förmåga och ålder. Det kan till exempel innebära att bryta ner övningarna i olika steg och låta deltagarna känna att de behärskar en del innan vi börjar på nästa, säger Ida.

En ny dimension till träningen

Nina Ohlson, är till vardags innebandy- och fotbollstränare i GUIF för en grupp 8-9-åringar. Så här säger hon efter att hennes lag deltagit på ett pass i Energiparken.

– Jag har varit med på Change the Game några gånger så en del övningar är bekanta, men vi har aldrig kört ett helt pass tidigare. Vi försöker använda den här typen av övningar i uppvärmningen för att få med en annan typ av träning, och det uppskattas av barnen. En del övningar går lite trögt i början, men ju mer de gör en övning desto roligare blir det i takt med att de lär sig den. Och det är också roligt för mig att se hur de efter ett tag själva vill utveckla övningen, till exempel genom att lägga till en boll. Det ger en ny dimension till träningen, säger hon.