Hem / Egna nyheter / Ställ om träningen – tips från föreningarna

Ställ om träningen – tips från föreningarna

En del träningspass är svåra att genomföra nu, men många föreningar ställer inte in – de ställer om. Vi har samlat exempel från föreningar i Västerbotten på träningar som går att genomföra enskilt men som ändå rymmer en gemenskap och som gör det lättare att hålla igång för de aktiva. Läs och låt dig inspireras. 


IFK Umeå:
Satsningen kallas IFK HomeRun. På onsdagskvällar läggs ett pass ut på Facebook, som deltagarna har hela torsdagen på sig att köra. Den som delar med sig av ett bildbevis från passet – det kan vara en selfie, en screenshot, en löparglädjebild – är med i en utlottning av fina priser som dras på Julafton. Den som har instagram får gärna dela sin bild även där under: #ifkhomerun

Sävar IK: Föreningen uppmuntrar till uteträning på Multiarenan där det på stolparna runt arenan finns QR-koder uppsatta, som länkar till filmer på Youtube med övningsförslag. I dagsläget finns 12 förslag på övningar filmade.

Lögdeå SK: Satsar på olika virtuella utmaningar för deltagare i alla åldrar. Just nu körs Julpeppen som varar i 4 veckor med målet att träna ”en tjuga om dagen”, dvs att träna 20 minuter. Den som genomför minst fyra pass/vecka får en lott med priser från lokala företag. Denna gång är det 70 deltagare mellan 7 och 75 år som är med. Tidigare i våras kördes Vårpeppen i 6 veckor, där en utpekad motionsslinga och ett styrkepass skulle genomföras.

Bureå IF: Laget delas in i 4 mindre lag och varje söndag skickas ett löppass, ett styrkepass och ett smidighetspass ut. Passen hittas på Youtube. Lagen får genomföra passen under veckan och återrapportera nästa söndag. Baserat på genomförandet får lagen poäng. När laget kan gå tillbaka till normal träning igen räknas poängen ihop, och det segrande laget får förutom ära och bättre kondition även ett fint pris. Det är något som håller igång laget under denna tråkiga period!