Två män pratar tillsammans med mikrofoner. 

Växjö Ravens satsar hårt på sociala medier

Under ett år av pandemi har mycket verksamhet i och kring idrottsföreningar flyttat in på internet. För basketklubben Växjö Ravens är det inget undantag.

Sidan uppdaterades: 26 mars 2024

Föreningen har tagit ett medvetet beslut att digitalisera och jobbar nu hårt med att nå ut via sociala medier. Vi satte oss ned med sportchef Sebastian Andersson för att diskutera vikten av att finnas på nätet och om föreningens utveckling.

Sebastian Andersson är idag sportchef i Växjö Ravens, men han har hunnit med många roller i föreningen efter att han var med och grundade den.

– Jag har varit spelare, jag har varit tränare men nu är jag väl sportchef med ansvar för utveckling- och utbildningsplaner.

Utöver detta är han också ett av föreningens ansikten och röst utåt som programledare i YouTube- och podcastsatsningen och Snacka basket.

– Vi insåg att digitaliseringen var ett måste. Eftersom vi kom till den insikten och har engagemanget var det bara att köra! I Snacka basket intervjuar vi personer i och runt klubben. Vi har hittills pratat basketspecifik utveckling, men också hunnit med att prata om samhällsengagemang, integration och idrottens utveckling. Vi har alltså stor bredd på programmet och vill både nå våra egna spelare och ledare, men också externt. Det är ett sätt att sprida vad vi står för i föreningen, berättar Sebastian.

Men är det inte jobbigt och tidskrävande att göra en video- och podcastsatsning?

– Vi tycker ju detta är kul och vår glädje och vårt engagemang sprider sig till flera. Varje program tar ungefär tre timmar att göra, men då sätter vi också ribban ganska högt. Det går ju att göra enkelt med mobilkameran och redigering i efterhand är ju inte nödvändigt. Men på cirka tre timmar får vi en riktigt schysst produkt tycker vi. Sen får vi komma ihåg att vi kan nå väldigt brett på kort tid. En video nådde en närliggande basketförening och det hade ju tagit veckor för oss att kunna komma dit och få ut samma information annars. Sociala medier är så effektiva.

Allt är dock såklart inte problemfritt. Ambitionen när det drogs i gång var att leverera innehåll en gång i veckan, men den kravbilden fick föreningen sänka ganska omgående.

– Vi är ödmjuka inför uppgiften eftersom vi alla är ideella. Vi insåg rätt snabbt att det var ett för högt tempo. Vi ska försöka hitta ett bra intervall där vi kan hålla hög kvalitet på innehållet i stället, säger Sebastian.

Kommer ni sluta med detta när pandemin börjar avta och samhället mer återgår till det normala?

– Det ska vi inte! Vi kommer definitivt fortsätta med detta. Vi tycker det är ett utmärkt verktyg att använda, oavsett pandemi eller ej. Förhoppningen är att så länge Växjö Ravens finns kommer också den digitala speglingen av vår verksamhet leva kvar, säger Sebastian med ett skratt.

Några stora effekter eller resultat av satsningen är svåra att tydligt urskönja redan nu, men trots det idrottsmässigt svåraste året någonsin växer bara intresset för Växjö Ravens.

– Vi har väl växt sedan vi startade, men i år har vi nog peakat både sportsligt och socialt. Vårt stora engagemang smittar av sig och vi har dessutom vågat satsa på att utveckla vår anläggning i och vid Strandbjörkshallen. Det vi har nu drömmer många basketklubbar om i Sverige. Såklart har det varit tråkigt att inte kunna spela matcher och tävla, men vi har försökt ställa om så gott det går. Där är flytten in på sociala medier en bit.

Innan vi avslutar pratstunden vill Sebastian skicka med en sista hälsning.

– Vill folk höra av sig till oss går det jättebra! Det spelar ingen roll om det är fotboll, curling eller basket. Vi vill gärna hjälpa till att utveckla all idrott. Så ifall föreningar har frågor eller vill samarbeta så gör vi det mer än gärna!

Sebastians tre sociala medier-tips
1. Sociala medier behöver inte bara vara för att spegla verksamheten utåt – det är också ett sätt att prata om vad föreningen står för med sina medlemmar.
2. Våga testa er fram! Man lär sig bäst genom att prova!
3. Ska ni skapa videoklipp? Prioritera ljud- framför bildkvalitet! Lägg en slant på bra mikrofon eller mikrofoner.

I ett Snacka basket-avsnitt var RF-SISU Smålands idrottskonsulent Jonas Knutsson gäst. Se det avsnittet här.

Växjö Ravens YouTube-kanal

Växjö Ravens Facebook

Sidan publicerades: 1 juli 2021