Hem / Våra nyheter / Samarbete kring rörelsesatsning i skolan

Samarbete kring rörelsesatsning i skolan

Elever ska få möjlighet att röra sig mer under skoltid. Det är vad Vätterslundsskolan och Hisingstorpsskolan satsar på i ett rörelseprojekt inom Riksidrottsförbundets regeringsuppdrag ”Rörelsesatsning i skolan”.

Några pojkar får tillåtelse att hämta vattenslangen för att svalka sig i värmen. Ett annat gäng hämtar pyssellådor och tar plats i skuggan på skolgården. Stämningen är på topp den här augustidagen.
Fritidslärarna Louise Berglund och Åsa Bengtsson föreslår att vi sätter oss vid en av bänkarna för bästa tänkbara överblick. Flera andra lärare är också ute på skolgården när eleverna sätter igång med sina aktiviteter.

Louise Berglund började arbeta på Vätterslundsskolan för två år sedan och via RF SISU Smålands rörelsecoachutbildning - som genomförs i samarbete med Linnéuniversitetet i Växjö - tände hon till. Lokalt leds projektet av RF-SISU Småland i samarbete med utbildningsförvaltningen.
– Jag visste redan att Vätterslundsskolan jobbade en hel del med rörelse. Möjligheterna här är väldigt bra och jag vet att rektorerna i skolområdet ser positivt på mer rörelse, säger Louise Berglund.

På skolgården finns det gott om alternativ till rörelse och i anslutningen till den finns den så kallade skolskogen där Vätterslundsskolans elever ofta vistas.
– Miljön i skolskogen är fantastisk, med en dal ner, en liten bäck och ett litet berg. Ambitionen är att ha ett uteklassrum där någon gång, förklarar Åsa Bengtsson.
Skolan jobbar även med äventyrs- och utomhuspedagogik, som också är en del i rörelsesatsningen.

En personalgrupp från Vätterslundsskolan och Hisingstorpsskolan har tagit fram en arbetsplan för hur eleverna ska få in mer rörelse under skoltid.
– Sedan har vi gjort en kartläggning och då insåg vi att vi redan gör mycket när det kommer till rörelse, säger Louise Berglund och tillägger:
– Det är viktigt att betona att detta inte ska ersätta något - det ska komplettera.
– Utmaningen är att få kontinuitet i alltihop, säger Åsa Bengtsson.

Som en utveckling av projektet arrangerades en uppstartskväll för terminen där personalen på Vätterslundsskolan och Hisingstorpsskolan fick testa på olika aktiviteter.
– Det var otroligt roligt och lärorikt. Vi delade in oss i fem grupper som fick testa på olika typer av rörelseuppdrag. Mycket handlade om att samarbeta och att jobba med alla sinnen, säger Louise Berglund.
Några elever undrar när rasten är slut och en av pojkarna påminns om att han ska sluta tidigare idag.

Louise och Åsa lyfter fram Sven-Gunnar Furmark, lärarutbildare vid Luleå universitet, som har utvecklat äventyrspedagogiken.
– Det finns väldigt mycket bra material att ta del av, säger Louise.
– Äventyrspedagogik handlar om ett samarbete- och upplevelsebaserat lärande, förklarar Åsa.

Hur har eleverna tagit emot det ni har gjort hittills?
– Framför allt har de tyckt att äventyrspedagogiken har varit väldigt kul. Även tiden till att reflektera har varit värdefull, att eleverna får möjlighet att prata om vad man har gjort, säger Åsa Bengtsson.

Rasten är slut och eleverna plockar ihop sina saker. Vattenslangen hängs tillbaka i förrådet.
– Nu ser vi fram emot att genomföra Idrottens dag den 25 september, säger Louise Berglund.
Skoldagen fortsätter inomhus - eventuellt med uppgifter som innefattar mer rörelse.

Läs mer om Idrottens dag

Läs mer om ”Rörelsesatsning i skolan”

 

Foton nedan: Lärare på Vätterslundsskolan och Hisingstorpsskolan under uppstartskvällen för rörelseprojektet.