Hem / Egna nyheter / 2021 / Hur jobbar er förening med begränsat registerutdrag?

Hur jobbar er förening med begränsat registerutdrag?

Ett sätt att arbeta för en tryggare idrottsmiljö är att ta in begränsat registerutdrag. Det är därför viktigt att er förening har en plan?  Vem ska uppvisa? När? & var registrerar föreningen att utdrag uppvisats?

Från 1 januari 2020 gäller att alla idrottsföreningar inom RF skall kontrollera registerutdrag. RF har skapat en lathund för att förenkla hanteringen av registerutdrag för idrottsföreningar.

Lathunden hittar du här

Kort fakta:
• Förening har laglig rätt att begära utdrag av alla vuxna  (straffmyndiga) i dess verksamhet som ska arbeta med eller på annat sätt ha kontinuerlig och nära kontakt med barn.
• Barn är alla under 18 år
• Utdraget visar endast grova brott; mord, dråp, grov misshandel, människorov, sexualbrott, barnpornografibrott eller grovt rån
• Föreningen ska kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts.

Utdrag visas av den enskilde i original och återlämnas direkt. Inga utdrag ska arkiveras av föreningen, endast en notering om att kontroll är genomförd för viss person i viss roll får dokumenteras.

I Lathunden finns det tydliga instruktioner om förarbete, genomförande och efterarbete. 

Det finns möjlighet att registrerar uppvisat begränsat registrudrag i IdrottOnline. Måndagen 13/9 kl 19-19.45 håller vi ett webbinarie där vi går igenom hur detta går till. 

Anmäl dig redan idag! Begränsat registerutdrag i IdrottOnline