Machokultur

Hälsa alla välkomna och berätta vad träffen ska handla om. Checka därefter in och starta sedan övningen. Innan ni avslutar checkar ni också ut.

Del 1

Dela in deltagarna i mindre grupper och läs upp ett av casen. Du väljer själv vilket. När du har läst caset finns det förslag på frågor som grupperna får diskutera.

Del 2

Avsluta med ett samtal i storgrupp där du frågar om någon grupp eller enskild person vill dela med sig av hur de har resonerat.

Ta ett nytt case eller avsluta träffen med att checka ut.

Case

Det ligger på Insta
Efter att klubbens 14-årslag för tjejer har tränat är det killarna, som är 16, som ska träna. Killarna brukar alltid komma lite före sin egen träning och sitter vid sidan av och tittar på när tjejerna tränar. Killarna är rätt högljudda. De syns och hörs när de skojar med varandra. Ibland tittar de på tjejerna som tränar och skrattar och ibland kommenterar de tjejernas prestationer så tjejerna själva hör det. En bit in i säsongen ser en av tjejerna att en av killarna har lagt upp ett kort på Instagram när tjejerna tränar och rangordnat dem efter utseende. Inlägget sprids snabbt och får många gillningar. 

Men vaddå? Vi skojar ju bara
Stämningen i ett av klubbens lag/träningsgrupper är ”hård men hjärtlig” som tränaren brukar säga. Det skämtas ofta om sex, homosexuella och folk från andra länder. Om någon säger något om skämten bemöts det oftast med att ”det är ju ingen som menar något illa, vi skojar ju bara lite” eller ”kom igen, lite får man väl tåla”. I omklädningsrummet snackas det om vilka man tycker är snygga och vilka som inte är det. Det skryts om hur många man har varit ihop med. Ibland händer det att någons kläder hamnar i duschen. 

Boys will be boys
Flickor 15 och pojkar 15 har samma träningstider och har omklädningsrummen bredvid varandra. I korridoren till omklädningsrummen där tjejerna och killarna möts händer det ofta att någon kille kommenterar tjejernas utseende eller ”råkar” röra vid någon tjejs kropp. Ofta efter övriga killars påtryckningar och alltid till övriga killars skratt. När tjejerna berättar för sina manliga tränare svarar de att ”det bara är för att de gillar er” eller ”boys will be boys”. Flera av tjejerna slutar komma till träningen en bit in i säsongen.  

Frågor till casen

• Var finns problemen?
• Varför är det problem?
• Vad kan man göra om man upptäcker något av de här problemen i verkligheten?
• Har ni varit med om samma situation eller någon liknande? Det behöver inte vara inom idrotten. 
• Eller känner ni till någon annan som råkat ut för något liknande? Det behöver inte vara inom idrotten.  

Material

Åsiktskorten.

Syfte

Under hösten 2017 skrev 2290 idrottskvinnor under #timeout, idrottens #metoo. Vittnesmålen var många och starka och mörkertalet är förmodligen stort. Skalan innehåller allt från ovälkomna blickar och kommentarer till kränkningar, övergrepp och våldtäkter. Vittnesmålen kom från flickor, tjejer och kvinnor inom hela idrottsrörelsen. Från stad såväl som landsbygd, från elitföreningar, från breddföreningar, från stora och små föreningar. Från landslag, från styrelser, från förbund. Det tydligaste mönstret var att de som utsatte andra i princip uteslutande var pojkar, killar och män. 

De drabbade var som sagt i första hand flickor, tjejer och kvinnor. Men även pojkar, killar och män påverkas. Antingen direkt via samma typ av kränkningar och övergrepp eller indirekt via en machokultur som begränsar deras handlingsutrymme. Ett handlingsutrymme som givetvis är inskränkt även för många tjejer inom idrotten.

Den här övningen syftar inte till att förminska de många vittnesmål som finns. Vi vill inte heller utmåla unga killar som personer som kränker andra eller som potentiella förövare. Vi vill helt enkelt adressera den machokultur som finns inom idrotten och som påverkar alla inom den. Vi tror att du och dina aktiva kan vara med och förändra!

Syftet med övningen är att få syn på machokulturen och ge pojkar och flickor ett verktygskit för att hantera och bemöta den. 

Tips

Det är viktigt att berätta för tjejerna att det aldrig är deras ansvar att lösa problemen. Lika viktigt är det att få killarna att förstå att de kan vara en del av lösningen. Du som ledare kan med ditt ledarskap vara med och skapa en sund och trygg kultur att idrotta i. Ta kontakt med oss på RF-SISU om du vill få tips på hur du kan göra. Vi hjälper dig gärna!