Att bryta normer

Hälsa alla välkomna och berätta vad träffen ska handla om. Checka därefter in och starta sedan övningen. Innan ni avslutar checkar ni också ut.

Del 1

Ställ ut fyra koner eller fyra stolar så de bildar en fyrkant mitt på golvet. Samla alla deltagare inne i fyrkanten. Förklara att ni nu befinner er inom ramarna för hur en kille eller tjej ”ska” vara. Berätta att du snart kommer läsa upp några case som de ska få ta ställning till. Välj bland flera case på nästa sida. Efter att du har läst det första caset ber du deltagarna att…

• Stå kvar inom ramen om de tror att caset inte väcker några reaktioner, eller…
• Ta ett steg utanför ramen om de tror att den kommer väcka reaktioner

Här är det viktigt att du talar om för deltagarna att det inte är deras egna värderingar som ska styra vart de ställer sig utan vad de tror att folk i skolan eller folk på stan i allmänhet skulle tycka.

Del 2

Efter att alla har tagit ställning frågar du de som står inne i ringen hur de har tänkt och de som står utanför ramen om hur de tänkte. Ta gärna hjälp av följdfrågorna:

• Vilken eller vilka normer är det som eventuellt bryts?
• Varför väcker det/väcker det inte reaktioner?
• Har det någon betydelse om det är tjejer eller killar?
• Har platsen eller sammanhanget det händer på betydelse?
• Har det någon betydelse hur gamla personerna är?

Del 3

Till sist. Be deltagarna att fundera över om de skulle vilja att caset flyttar in i ramen. Med andra ord, vad skulle de vilja förändra? Vad tycker de inte borde leda till några reaktioner? I motsats till förra steget ska deltagarna här utgå från sina egna värderingar.  

När du känner att ni har pratat klart tar du nästa case.

Testomgång

Det är mycket folk på caféet. En person har uppenbarligen väldigt bråttom och tränger sig före alla i kön.

• Sabirin går sista året på högstadiet. Inför gymnasievalet tänker hon satsa på bygglinjen. 
• Kompisarna i laget/träningsgruppen har samlats en fredag för att se film. Det är en sorglig historia och flera gråter öppet i slutscenen när huvudpersonen dör.
• Saga tycker handboll är det roligaste hon vet. Hon spelar just nu i tjejlaget som finns i klubben. Under säsongen berättar Lova för sina föräldrar, tränare och lagkamrater att hon hellre vill spela med killarna. Hon känner sig mer hemma där.
• Ishockey är en populär sport i byn och engagerar många. Killagets tränargrupp består endast av mammor.
• Det är en jämn innebandymatch och det ena laget lyckas göra ett mål. Alla i laget kramas.
• En kille går hand i hand med sin pojkvän på skolan.
• Amir älskar att simma och har bestämt sig för att gå på sin första träning. När han kommer ut i simhallen har han på sig baddräkt istället för badbyxor som de flesta andra som till utseendet ser ut som killar.
• Adams föräldrar har precis skilt sig och han är väldigt nedstämd. I omklädningsrummet innan träning väljer han att berätta för sina kompisar hur han känner och hur han mår.
• En tjej i laget pratar öppet om sina många kärleksrelationer. 
• Föräldrarna har ordnat en festlig avslutning på säsongen för både de aktiva, ledarna och alla föräldrar samt syskon. En familj ber om mat som inte innehåller fläsk.
• Jasmin har länge velat börja spela fotboll. Hon får kontakt med en tränare i klubben som välkomnar henne till tisdagsträningen. Jasmin går dit ombytt till träningskläder och sin sporthijab.  

Material

Koner, stolar eller något annat som kan bilda en fyrkant.

Syfte

Att utmana normer är inte alltid lätt. Det är vanligt att många bryr sig och har åsikter. Ibland kan det vara positiva reaktioner och ibland negativa. 

Den här övningen syftar till att få syn på normer som begränsar handlingsutrymmet för ungdomarna och också skapa en vilja att öka utrymmet.