Hem / Vi arbetar med / Jämställdhet / Snacka om det - Barn / Huvudövning – Trygghet i omklädningsrummet

Huvudövning – Trygghet i omklädningsrummet

Hälsa alla välkomna och berätta vad träffen ska handla om. Checka därefter in och starta sedan övningen. Innan ni avslutar checkar ni också ut.

DEL 1

Dela in gruppen i mindre smågrupper. Välj ut ett av casen på nästa sida och läs upp det. Be smågrupperna att diskutera och reflektera. Använd gärna stödfrågorna under casen. Efter att smågrupperna har diskuterat en stund bryter ni och varje grupp får chans att berätta för övriga vad de har pratat om. Har ni tid kan ni fortsätta med ett nytt case.

 

Ny i gänget Casper och hans familj har precis flyttat och nu ska han börja i ert lag/träningsgrupp. Casper älskar *er idrott* och har längtat efter att få fortsätta träna, precis som han gjorde innan de flyttade. Men Casper är supernervös inför första träningen. Kommer han få kompisar? Är tränarna schyssta? Kommer han trivas? Sådana frågor funderar Casper på och nu ska ni få fundera lite.

  • Hur kan ni i laget/träningsgruppen göra för att Casper ska känna sig välkommen?
  • Hur kan ni göra för att ingen ska känna sig utanför, även om man inte är ny?
  • Kom på två roliga saker ni skulle vilja göra med laget/träningsgruppen? 

 Du som ledare får gärna förklara på ett enkelt sätt att det handlar om sociala aktiviteter utanför den ordinarie träningen.

Öppet mål Det är en jämn match mot ärkerivalerna. Båda lagen vill verkligen vinna. I slutsekunderna kommer Hanna fri med målvakten. Hon fintar bort henne och ska bara lägga in pucken i öppet mål. Men just som hon ska skjuta får hon ett felskär, tappar balansen och missar pucken som glider långt utanför målet. Hanna blir både besviken och ledsen. Hur kunde hon missa? Kommer lagkompisarna bli arga? Vad ska tränarna och föräldrarna på läktaren säga? Hanna tycker det är riktigt tungt att gå ut till omklädningsrummet efter matchen.

Om du var Hanna, hur skulle du vilja att...

  • dina lagkompisar agerar? Vad ska de säga och göra?
  • dina tränare agerar? Vad ska de säga och göra?
  • föräldrarna på läktaren agerar? Vad ska de säga och göra?

Kom överens om hur ni i laget kan stötta varandra när det inte riktigt går som man har tänkt sig.

Misstag är en viktig del i lärandet. Det som är avgörande är hur ni som grupp hanterar dem. Om alla är säkra på att de inte riskerar att få skäll eller kommentarer från kompisar och tränare kommer ni få en grupp som är trygg. En trygg grupp ger individer som vågar testa nya saker, tänja sina gränser samt att de både trivs bättre och presterar bättre. Win-win helt enkelt.

Jag såg dig på Snapchat Det är bestämt att alla ska byta om och duscha i omklädningsrummet efter träningen. Många tycker det är läskigt att visa sin kropp för andra och ibland händer det att kroppar kommenteras. Många tycker det är läskigt för att det ibland även händer andra grejer i omklädningsrummet. Mobiltelefoner används och en gång lades ett klipp ut på Snapchat. 

  • Vilka regler vill ni ha för Ert omklädningsrum?

 Reglerna kan exempelvis handla om:

  • Vad som sägs
  • Hur man pratar om och med varandra, men även hur man pratar om andra
  • Hur mobiltelefoner används

Barn och ungdomar pekar ofta ut omklädningsrummet som den minst trygga platsen i en idrottsförening. Som ledare är det viktigt att känna till och också vara närvarande. En annan viktig del är att faktiskt prata med barnen och ungdomarna om hur ni kan skapa ett tryggt omklädningsrum.

Material

Inget

Syfte

Att skapa en trygg miljö för barnen att idrotta i är en av föreningens och ledarnas viktigaste uppgifter.

Den här övningen hänger ihop med den förra och syftar till att prata om vad dina aktiva tycker om miljön i gruppen just nu och hur ni kan göra den ännu bättre.