Så stöttar du som förälder

I Sverige idag är allt fler barn stillasittande en stor del av dagen – endast 44% av pojkar och 22% av flickor i åldrarna 8-15 år rör på sig tillräckligt vilket är 60 minuter per dag. Här kan du som förälder göra stor skillnad!

Som förälder kan du göra skillnad!

Hjälp ditt barn genom att berätta hur viktigt det är att röra sig varje dag och göra det tillsammans i familjen. Några enkla tips är att ta trapporna istället för hissen, gå eller cykla till skolan eller kliva av bussen en hållplats tidigare. Om du är beroende av bil kanske kan du stanna bilen en bit ifrån skolan och låta barnet få lite frisk luft den sista biten till fots?

Du kan uppmuntra ditt barn till rörelse, eller ta kontakt med en idrottsförening. Varför inte ta promenader tillsammans med ditt barn? Då kommer du själv uppleva de goda effekterna av rörelse.

Länk till föräldrainformation på olika språk/ information for parents and caregivers in different languages

Rörelsematerial att skriva ut och göra tillsammans hemma:

Rörelsebingo
Fungerar som ett Läsbingo som många skolor använder. Gör en aktivitet som står på bingot i 20 minuter och kryssa sedan den rutan.

En timme om dagen
Fyll i hopprepet varje 20 minuter per dag du är aktiv, försök nå minst en timme om dagen. All rörelse under dagen räknas!

Rörelsepauser vinter
Rörelsepaus halloween
Varför inte hitta på egna rörelsepauser tillsammans?

Rörelsekurvan (app att ladda ner)
Ett initiativ från Svenska ishockeyförbundet – ger barn möjlighet att tidigt få chans att uppleva rörelseglädje och självförtroende.

Rörelsebanken
Gymnastikförbundets  inspirationsmaterial med motorisk träning för barn mellan 7 och 12 år.