Hem / Egna nyheter / Unga ledare grunden för Sommarglädje 2.0

Unga ledare grunden för Sommarglädje 2.0

Sommarglädje 2.0 är en lovverksamhet som Strömsbro IF har utvecklat med hög ambitionsnivå genom många års engagerat arbete. De unga ledarna är stommen. De har utbildats för att skapa det bästa sommarlovet för alla barn som deltar.

Thomas Östergren, Strömsbro IF, har mycket att berätta om verksamheten som i år fått namnet Sommarglädje 2.0. Han ser arbetet ur ett helhetsperspektiv – från de vardagliga små detaljerna som är otroligt viktiga till ett större samhällsperspektiv där målet är att bidra till att skapa bra samhällsmedborgare med fina värderingar.

– Om man ska prata lite högtravande så är ju målet ett bättre samhälle, säger Thomas. Ett samhälle där vi träffas över gränserna och där det finns ömsesidig respekt och förståelse.

En man i grön tröja framför en byggnad på en idrottsplats.
Thomas Östergren, Strömsbro IF, är en av initiativtagarna till Sommarglädje 2.0.

Sommarglädje 2.0 är även ett integrationsprojekt. Här möts barn och ledare från olika stadsdelar och med olika bakgrunder. Barn och vuxna som kanske aldrig skulle ha umgåtts annars. För Thomas handlar integration om att ha ett brett perspektiv. För honom handlar det om att alla människor i alla miljöer i alla åldrar och alla kön får mötas. Den mixen vill han se även i Sommarglädje – bland både ledare och barn.

– För någon kan det ju räcka med att man får en förebild som man ser upp till så har man plötsligt bättre förutsättningar resten av livet, menar Thomas.

110 unga ledare gör det möjligt

I arbetet med Sommarglädje är en grupp särskilt viktig. Verksamheten skulle inte vara genomförbar utan ungdomsledarna. Detta år är 110 unga ledare utbildade och lotsade in i olika roller på lägret.

Thomas beskriver att det finns en tydlig tanke med utbildningen och arbetet med ungdomarna.  

– Vi har stor tydlighet kring vad vi kräver av den som ska arbeta som ledare på Sommarglädje. Det är ett riktigt jobb där man får komma in med sitt CV och där alla som söker får komma till intervju. För många är det första intervjun någonsin. I år fick 110 unga ledare jobb här så vi är en stor arbetsgivare, konstaterar han.

– Ledarna jobbar 3 och 3, berättar Thomas, och här har vi tänkt igenom gruppsammansättningen så att vi får en bra mix av erfarenheter och bakgrunder. Vi jobbar med ledare i 4 nivåer där de som har mest erfarenhet är överledare och har ansvar att styra upp och finnas till hands för de övriga inom olika områden.

Satsar på bra utbildning

Alla Sommarglädjeledare får en utförlig utbildning som omfattar 4 heldagar. Förutom det som gäller organisationen går alla igenom utbildningsblock som handlar om bland annat bemötande, funktionsnedsättningar, inkluderande ledarskap och hjärt- och lungräddning. Alla ledare får även utbildning i RF-SISU Gävleborgs två koncept ”Skippa attityden” där man pratar om vilken stämning man vill ha i sin grupp och hur man bidrar till den och ”Temaaktiviteter” där man på ett lekfullt sätt lär barnen om kost och sömn, idrottens värdegrund och vad som kan hända på sociala medier till exempel.

T-shirt och ryggsäck med texten Sommarglädje 2.0.
På Sommarglädje 2.0 ska alla få känna tillhörighet och ha en bra upplevelse. Likadana tröjor och ryggsäckar är en del av konceptet.

För att säkra att allt funkar på bästa sätt har man har dagliga möten med alla ledare för att utvärdera och ta upp sådant som funkat bra och sådant som de behöver slipa på.

– Min roll är att stötta ledarna, säger Thomas. Jag tar ansvar för att lösa eventuella konflikter som kan uppstå i grupperna. För att det ska fungera bra lägger vistas jag mycket bland ledare och deltagare och lägger mycket tid på att lära känna personerna. Relationer är allt! konstaterar han med eftertryck.

– Genom RF-SISU har vi väldigt bra utbildare som bidrar till att stärka ungdomarnas ledarskap. De får byggstenar med sig för att klara av uppdraget – bland annat ”Det unika och inkluderande ledarskapet” som är en utbildning speciellt utvecklad för att möta barn med någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Ledarna får koll på att alla barn är unika och förståelse för att behoven varierar på olika sätt.

Samira har lärt sig sätta gränser – vill bli lärare

Ledare där man ser tröjans baksida med texten Ledare. Fyra barn står runt ledaren.
Samira tillsammans med några av alla de barn hon träffar i sin roll som ledare på Sommarglädje 2.0.

Samira Osman Ali har arbetat i olika projekt sedan hon var 16 år och är 21 nu. Hon var med som ledare i Sommarglädje för första gången 2019, då hade hon tidigare erfarenhet av att arbeta med integrationsprojekt och fick frågan om hon ville komma till Sommarglädje för att bidra med sina erfarenheter.

– Man kommer i kontakt med jättemånga olika barn här, säger hon med ett stort leende. Jag har fått lära mig att alla barn är olika och att barn inte funkar som vuxna. Man måste ha en tydlighet och sätta gränser. Det gäller att hitta balans, att ha kul men ändå visa att ibland får man inte göra som man vill.

– Jag har lärt mig att sätta gränser för barn, säger Samira. Jag ser ibland hos de yngre ledarna att de har lite svårt för det. Jag säger åt dem att de måste säga till barnen annars klättrar dom över dig. Som ledare här får jag träna tålamod och jag vill plugga till lärare så det är bra. Att vara ledare här är jättekul, säger Samira.

Pratar om att alla får vara olika

– För mig är det nytt med temaaktiviteterna, säger Samira. Med barnen sätter vi oss ner i smågrupper och pratar om hur man respekterar varandra om att alla får vara olika, att alla får vara med. Eller andra saker utifrån deras intresse. Det är bra att vuxna och barn pratar så här. Det kan stärka upp barnens mentalitet. Alla har kanske inte kunskap och allas föräldrar kanske inte är kunniga.

– Det bästa med mitt ledaruppdrag är att bara vara med barnen! De är så nyfikna. En liten kille frågande mig: ”Varför har du en sån där grej på huvudet”. Han har aldrig fått höra varför man har en sjal eller vad det är. Då kunde jag ju berätta det för honom och nästa gång så vet han. Han kanske till och med kan berätta för sin mamma eller pappa om det.

Elin brinner för ledarskap: ”En enorm erfarenhet”

Två unga ledare i arbete med en grupp om tre barn vid ett bord fullt av pysselsaker.
Elin (till höger) och Sommarglädjekollegan Saga Parenmark med en grupp barn i pysselrummet.


Elin Lövblom har varit med som ledare för sommarlägren i Strömsbro sedan hon började i högstadiet. Nu är hon 19 och detta är hennes femte år. Hon är en av överledarna och har det övergripande ansvaret för matserveringen, för aktiviteterna utomhus, material och ljudanläggning. Det är Elin som tar tag i saker om det händer något på ytorna utomhus.

– Jag hamnade här som ledare för att jag har spelat innebandy i Strömsbro IF och fick höra talas om att de sökte ledare, berättar hon. Jag är både intresserad av idrott och av ledarskap så jag sökte för det verkade kul. Det jag framför allt har lärt mig av utbildningarna här är hur olika barn är. Alla har sina individuella behov. Efter att jag varit sommarledare något år blev jag också ledare inom innebandyn. Det var väl det här som startade allt men jag har alltid tyckt det varit kul. Jag brinner för ledarskap, att arbeta med barn och att också arbeta med innebandyn.

Lärt känna många

– Jag upplever att det är viktigt att våga kliva in och vara tydlig. Man måste säga ifrån men ändå ha en personlig roll med alla. Vara öppen och ärlig, både jag mot barnen, men även barnen mot mig. När nya grupper kommer på måndagarna så kör vi relationsbygge hela dagen för att få ihop grupperna och lära känna varandra. Thomas hjälper till och stöttar. Genom åren har man lärt känna många, både ledare och barn. Många av dem skulle man nog aldrig ha träffat annars. Man får en viktig roll, man vet ju att de ser upp till en. Det gör de ju även om man träffas på stan när man inte har ledartröjan på sig, menar hon.

– Utifrån Temaaktiviteterna som ingår i utbildningen så sätter vi oss ner med barnen och pratar om viktiga saker som kamratskap och hur man är mot varandra på sociala medier. Det är inte bara att vi lär ut. De lär ju oss mycket också! Man får olika syn på saker. I utbildningen har vi fått väldigt bra verktyg, många lekar som vi kan använda i olika sammanhang till exempel.

– Jag tror många växer av att kliva in i ett ledarskap, att få ta ansvar och se hur en arbetsgrupp fungerar och att lära sig stå och prata inför en grupp. Det är en enorm erfarenhet, avslutar Elin. 


Om Sommarglädje 2.0

Sommarglädje 2.0 arrangeras av Strömsbro IF i Gävle. Under pandemisommaren 2020 kunde man arrangera lägret för 360 deltagande barn med genomtänkt logistik, små grupper, hygienrutiner och aktiviteter på många olika platser. I år när rutinerna redan var inarbetade och möjligheten att ordna läger öppnades upp så har man kunnat ta emot totalt över 900 barn från olika delar av Gävle under 4 veckor.

Tack vare många engagerade samarbetspartners får barnen tillgång till bland annat bad, Dome Adrenaline Zone, fritidsgård och sporthallar. Nytt för i år är BMX-grupper i skogen.

RF-SISU Gävleborg stödjer projektet genom ledarskapsutbildning, HLR-utbildning samt utbildningar i koncepten "Skippa attityden" och "Temaaktiviteter".

Här läser du mer om Sommarglädje