Hem / Egna nyheter / E-cykling öppnar nya vägar för Sandvikens Cykelklubb

E-cykling öppnar nya vägar för Sandvikens Cykelklubb

Från början var det mest en kul grej att testa för några av cyklisterna på seniornivå, men med tiden har Sandvikens Cykelklubb börjat se den virtuella varianten av cykelupplevelsen som en ny möjlighet att sätta unga i rörelse.

Peter Lindh är kassör i Sandvikens Cykelklubb och har cyklat i många år. När varje sommarsäsong är över så har cykeln i garaget varit alternativet för att hålla cyklingen i gång. Att hålla inspirationen på topp under de något enformiga förutsättningar som en stationär träningscykel kan erbjuda är en utmaning.

– Man har sin träningsplan och kör intervallpass och annat. Displayen visar staplar och tider på skärmen och det kräver lite pannben om man säger så. Det är tuff träning, men lite trist, säger Peter.

Peter hittade den webbaserade e-lösningen Zwift – en virtuell värld med skapade miljöer och tänkte att det kunde vara kul att testa.

Testa internationella banor

– Det var en påhittad värld där man kunde cykla runt. Det var mycket chattande hela tiden och det flög kommentarer till höger och vänster på skärmen – intressant, men det var inte riktigt min grej.

Efter lite letande hittade han i stället Rouvy som bygger på autentiska filmade miljöer, där man kan testa banorna från internationellt välkända tävlingar som till exempel Tour de France. Där finns också massor av rutter som filmats och lagts in av användare världen över från deras omgivningar.


Många av de bansträckningar som existerar på riktigt finns upplagda i de virtuella e-cykelvärldarna.

– I Rouvy kan man köra virtuellt på sträckor som man sett på tv. De andra cyklisterna syns som avatarer i miljön och man kan hålla koll på de tio närmaste för att hålla koll på hur fort de kör.

Nu blev känslan mer som ”riktig” cykling och Peter började testa olika banor. Cykeln är monterad på en trainer som sedan är uppkopplad till Rouvy för att ge anpassat motstånd i backar och körningen kräver samma typ av växlingsteknik som vid vanlig cykelträning.

Öppnar nya möjligheter

– Jag har även fått många nya vänner genom e-cyklingen. Man kommer i kontakt med åkare över hela världen och får inbjudningar till turer. Vi har även kontakt med utvecklarna och har möjlighet att föreslå förbättringar och nya funktioner, säger Peter, som fått se förbättringsförslag bli verklighet.

Vad tycker han då är det allra bästa med e-cyklingen?

– För det första är det jäkligt roligt! Det är ju också en säkerhetsgrej att få köra fullt ut utan risk att krascha till exempel. Sen är det ju så att årstiderna i det här landet begränsar en del så det här öppnar ju upp nya möjligheter, menar Peter.

Han berättar att det även finns många äldre som kör och att det är enkelt att koppla upp sig med en surfplatta, smartphone, dator eller AppleTV.


Exempel på hur det kan se ut när Peter är "ute" och e-cyklar i en virtuell miljö.

Kanske lockar det unga?

Svenska Cykelförbundet har man startat en e-cyklingssektion och klubben har dragit i gång lite klubbträningar för att testa. Dessa har hittills körts i Zwift. Med inställningar kan man göra så att man cyklar tillsammans i träningsgruppen oavsett nivå vilket ger en skön känsla jämfört med att bli ifrånåkt på en träningssträcka.

– Jag och vår ordförande har börjat fundera på om vi skulle kunna locka barn och unga att testa detta. Att ligga efter vägarna och cykla är ju förenat med en viss fara, och visst, man kan köra mountainbike i skogen, det är ju en sak. Men när man vill köra landsväg så kommer ju säkerhetsbitarna in. Man har ju också möjlighet att genomföra träningar oberoende av väder och vind.

– Vi har inte haft så stor tillströmning av unga i föreningen, det här kan vara en väg in.
Med e-cyklingen kan man komma in i verksamheten utan att förstå att man tränar! Säger Peter och skrattar.

En dröm att utveckla

I föreningen ska de ta sig en funderare på hur de kan utveckla detta vidare, och en dröm vore att ha en stor skärm och möjligheten att koppla upp ett antal cyklar i samma lokal för att kunna genomföra olika pass.

– Man skulle till exempel kunna lägga upp lokala banor som finns häromkring. Det finns jättemycket möjligheter, man kan lägga upp egna turer som vi har i klubben. Det kan ju vara lockande att köra en sträcka som man känner igen, säger Peter.

– Och när det gäller tävlingar så finns det kanske de som har en mental barriär att anmäla sig till ett lopp, men nu kan de ju testa hemma i smyg och provköra banan, säger han och berättar att Cykelvasan och andra lopp finns upplagda som virtuella banor.

Steget inte så långt

– Personligen hade jag aldrig tänkt tävla, men i och med att man kan ”gömma” sig lite i den här världen så blir steget inte så långt till att testa.

Innan vi avslutar artikeln måste vi ju få nämna Peters egen "karriär" i Rouvy. Man får poäng för varje TSS (Training Stress Score som är ett sätt att mäta den stress kroppen utsätts för vid träning) man gör, deltar i ett visst antal tävlingar och slutför olika utmaningar för att klättra i karriärsstegen. Förra säsongen nådde han toppnivån, vilket en specialdesignad tröja som han har i sin ägo är beviset på. Målet även denna säsong är att ta sig till toppen och han är på god väg. Peter ursäktar sig lite och menar att det var lättare att nå toppplaceringar på tävlingar tidigare, men att det nu har exploderat och är hårdare konkurrens.


Peter Lindh under ett av sina virtuella träningspass - på hemmaplan.


Det finns ett antal olika plattformar för e-cykling. Här kan du kika på några olika:

Rouvy
https://www.youtube.com/watch?v=Gt9k9r6-GtM

Zwift
https://youtu.be/LBXnYW6yX_Q 

RGT
https://www.youtube.com/watch?v=rpU-HjAOZqg 

Fulgaz
https://www.youtube.com/watch?v=R81_pViN1Zc