Långsiktigt inkluderingsarbete ger resultat i Njurunda Ryttareförening

Sidan uppdaterades: 12 december 2022

När stalldörren öppnas slås man av lukten av hö. En häst gnäggar och fyra tjejer från Bredsands skola ryktar sina hästar inför dagens lektion. Varje torsdag kommer Miley, Freja, Anisa och Hafsa till Njurunda Ryttareförening för att ta ridlektioner.

Ett lyckat samarbete mellan Njurunda Ryttareförening, Bredsands skola och RF-SISU Västernorrland har lett till inkludering på flera sätt. Barnen som går på Bredsands skola får möjlighet att rida en gång i veckan hos Njurunda Ryttareförening som en del i projektet “Idrottsvaga områden” i Bredsand. Projektledaren Ann Danielsson skjutsar tjejerna till ridskolan varje torsdag och hon brinner verkligen för projektet.

– Det är viktigt att göra sådana här satsningar för att nå fram och det är ingenting man gör på en kafferast, det krävs långa insatser, säger Ann Danielsson.

Arbetet i ”Idrottssvaga” områden syftar till att idrott ska vara till för alla oavsett var du växer upp och skapa ett intresse för rörelse hela livet. Idrotten är ett verktyg för att bryta utanförskap, öka jämställdheten, skapa trygghet och bidra till folkhälsa.

Den här terminen är det fyra flickor från årskurs fem och sex som rider på ridskolan varje vecka. Freja Jarl, Miley Ryen, Anisa Aden och Hafsa Hassan. Freja Jarl hade provat på ridning innan hon började hos Njurunda Ryttareförening men rider nu sin första termin där.

– Jag tycker att det är jätteroligt. Det bästa är att man får vara med hästarna och umgås med dem. De har jättefina hästar här, säger Freja Jarl.

Freja, Miley, Anisa och Hafsa får prova massa olika saker på sina ridlektioner. De får trava, hoppa, rida dressyr och prova på voltige bland annat. En del saker är lättare än andra.

– Det roligaste med att vara här och rida är att prova nya saker. Det är lite läskigt första gången, men sen går det bra. Det svåraste är att trava för vissa ponnyer gör inte det direkt, man måste försöka få dem att lyssna och göra som man vill, säger Hafsa Hassan.

Positiv kring samarbetet

Jannike Lineruth är ridskolechef. Hon är positiv till samarbetet kring projektet.

– Det som är jättebra på Bredsands skola är att vi har Ann (Danielsson) som är en stark kraft som vill mycket. Det är kanske därför det är ganska lätt och bra, det här samarbetet.

Jannike Lineruth öppnar dessutom upp för fler insatser.

– Jag tycker att den här typen av projekt är viktiga och jag skulle gärna se fler möjligheter. Fler borde kunna samverka för integration. Bland unga och psykisk ohälsa finns det också enormt mycket att göra. Man skulle kunna göra fantastiskt mycket, där hästarna skulle kunna vara en stor tillgång, men man ska samla ork och ha någon fler som vill och brinner för det och kunna hjälpas åt. Det är en tanke jag har framöver utöver integration som också vore jättebra, jag skulle kunna tänka mig fler projekt, säger hon.

En elev får hjälp av ridläraren på hösren

Ann Danielsson och ridläraren Magdalena Weber hjälper Miley Ryen inför ridlektionen. Foto: Miriam Maul

Målsättningen är att barnen från Bredsand ska slussas in i vanliga ridgrupper på sikt, och det arbetet har redan startat genom att de rider i en nybörjargrupp med fler barn än bara från Bredsands skola.

– Då blir det en långsiktig integrering och det kommer vi att fortsätta med, säger Jannike Lineruth.

Vill ge fler möjligheten

Ann Danielsson menar att den här möjligheten är otroligt viktig för barnen och hon önskar att det gick att göra mer för fler barn.

– Det har varit otroligt uppskattat av alla som varit med, och det finns många fler som skulle vilja vara med, men det finns bara en viss mängd medel och det har bara varit en person (jag) som kan skjutsa dem. Det är mycket praktiskt runt omkring som ska fungera, säger hon.

– Det finns ett stort jobb att göra för att fler ska kunna rida. Dels handlar det om en kostnad, ridsport är en sport som är lite dyrare än fotboll, så det krävs ett stort arbete från många håll för att ridsporten ska bli mer tillgänglig. Även om sporten är tillgänglig idag så behövs ännu mer, men vi är ett steg på väg.

En elev ryktar en häst

Miley Ryen ryktar Axion, även om hennes favorithäst egentligen är Boyen. "Han är jättesnäll och jättefin och lyssnar väldigt bra" säger hon.

Ann Danielsson söker även medel från majblomman till de barn som behöver extra ekonomisk stöttning för att ha råd med idrottandet. Varje år åker skolan i Bredsand till Njurunda Ryttareförening via Skol-IF. Då får fler barn chansen att prova på sporten och intresset brukar vara relativt stort.

Nu har det gått två år och projektet avslutas hos RF-SISU Västernorrland. Planen är att arbetet ska fortsätta i samma goda anda, men med andra aktörer inblandade.

– Ridklubben har ju nått den målgrupp de inte gjort förut genom inkluderingsarbetet. Det är en framgångsfaktor och något de kan lyfta fram i sin verksamhetsberättelse. Det är en målgrupp som aldrig kommer dit annars och ett väldigt långsiktigt arbete. Att få in barnen som medlemmar är målsättningen och föreningarna måste jobba medvetet med det och man måste skapa förutsättningar för de här barnen, säger Ann Danielsson.

Elev rider på en häst

Freja Jarl rider på hästen Molly dagen till ära.

Sidan publicerades: 10 december 2021

Kontakt

Håkan Melker

Idrottskonsulent

0104764903

Kontaktperson för anläggnings- och inkluderingsfrågor