Lärgrupper hjälper Domsjös F07 att utveckla individerna

Sidan uppdaterades: 29 december 2022

I Domsjö IF:s F07-lag jobbar ledarna inte bara med fotbollsutveckling, utan även med utveckling av individerna genom lärgrupper.

– I år vill vi att de ska bli modigare, så då jobbar vi med det specifikt, säger Ulrika Sondell, tränare.

Som ideell tränare inom både fotboll och skidor har Ulrika fullt upp på kvällarna. Nu är fotbollssäsongen precis över och hon har bytt fokus till försäsongsträningen för skidorna även om vi skiftar tillbaka till fotbollen för en kväll. Hon kopplar upp sig till det digitala mötet strax efter middagen och ler åt minnet från träningen på rullskidor häromdagen.

– Det är helt otroligt vad de kör fast vissa knappt stått på ett par rullskidor, det var så roligt att se, säger hon.

Ulrika har varit fotbollstränare i åtta år. Tillsammans med tre andra är hon tränare för Domsjö IF:s nu 14-åriga fotbollstjejer. De har under flera år jobbat medvetet med att utveckla tjejerna genom folkbildningen som verktyg. Då är det samtalet som är i fokus och att utvecklas tillsammans genom diskussioner.

Svårt att ta sig tid i vardagen

Det kan vara svårt att hinna med det extra samtalet på de pass som fotbollsträningarna pågår.

– Man hinner nästan aldrig prata. Då blir det mest att vi pratar om vad vi ska göra för övningar på träningen eller hur det gick på den senaste matchen. Därför har vi dels samling en kvart innan bara för att tjejerna ska hinna surra och dessutom så jobbar vi just med lärgrupper tre-fyra gånger per år, säger Ulrika.

Hon berättar att de varje år funderar över vad som är viktigt för laget just här och nu.

– Bland annat har vi en årlig kickoff där vi både leker och diskuterar. Vi väljer några olika ämnen som de får diskutera. De kanske får se en film eller får en frågeställning och sedan delar vi upp dem i två lärgrupper. Det finns alltid saker att diskutera, säger hon.

Stafett. Foto: Privat

Ulrika är en av de fyra tränarna som fungerar som lärgruppsledare i just F07. Med det menas att hon helt enkelt är samtalsledare som skapar engagemang och intresse i gruppen. Tillfällena rapporteras sedan in som lärgrupper till RF-SISU Västernorrland.

Att vara samtalsledare är egentligen inte svårt enligt Ulrika.

– Det är bra att vara lyssnande och ha en flexibel inställning. Jag försöker lyssna mellan raderna och verkligen höra vad de säger. Få dem att berätta mer. Tanken är mest att väcka dialog och få dem att utveckla sitt resonemang genom att kasta in lite öppna frågor.

Avdramatisera svåra frågor

Ulrika tycker att diskussionerna leder till att gruppsammanhållningen blir bättre och att mycket blir avdramatiserat. De pratar om allt från hur man ska bete sig mot varandra när man träffas på träningen till saker som mens och ätstörningar. En lärgrupp kan också vara att man kör teori. Till exempel att de går igenom hur det är tänkt med försvarsspel och sedan får tjejerna diskutera vad de tycker och hur just deras lag ska göra.

– Det känns som om de flesta tycker att det är ganska spännande. Självklart pratar vissa mer än andra men då får vi vuxna försöka hjälpa till att få alla att komma till tals.

Hon konstaterar att de som tränare inte är utbildade psykologer men att det räcker att man är en vuxen som lyssnar och ser.

– Det är inte vi som ska ge dem svar. Då kan vi istället låta dem fundera en vända till.

Diskussionerna leder till trygghet

Ulrika tror att samtalen har hjälpt spelarna i laget att känna sig trygga. Just i år har temat varit att bli modigare, när man är 14 år är det mycket känslor som flyger omkring.

– De kan vara lite försiktiga och vi vill att de ska ta för sig lite mer. Vad är egentligen att vara modig? Många gånger är det kopplat till rädsla och vi vill att de ska våga prova och misslyckas. Vi varvar samtalen med samarbetsövningar. Vi får också nybörjare varje år och att ha de här samtalen gör att de kommer med i gruppen så snabbt som möjligt, säger hon.

Text: Li L'Estrade

Sidan publicerades: 29 december 2022