Incheckning

Sidan uppdaterades: 9 juni 2023

Incheckningen syftar till att få deltagarna att lära känna varandra och att ”landa” i ämnet och samtalet. Att vara här och nu helt enkelt. I grupper som inte känner varandra sedan tidigare kan det vara bra att genomföra en presentation vid första träffen. Här kan man även komma överens om spelregler för samtalen i lärgruppen, till exempel:

  • Vi lyssnar aktivt på varandra utan att avbryta
  • Vi är beredda att både ge, ta emot och byta tankar, idéer, synpunkter, reflektioner, erfarenheter och lärdomar med varandra
  • Vi är beredda att ompröva våra egna ståndpunkter
  • Det som sägs stannar i gruppen
  • Vi har våra mobiltelefoner avstängda

Se inledningen som ett tillfälle att värma upp inför samtalet genom att berätta om vad man känner till om ämnet sedan tidigare eller vilka tankar som dykt upp sedan förra träffen. Här följer några övningar som kan vara användbara.

Min nyckelknippa

Låt var och en berätta om sig själv utifrån nycklarna i sin nyckelknippa. Exempelvis: ”Detta är nyckeln till min lägenhet där jag bor, den här nyckeln går till jobbet, …”.

Namn och egenskap

Varje deltagare presenterar sig, säger sitt namn och lägger till en egenskap till sitt namn som börja på samma bokstav som förnamnet. Till exempel: Alex asrolig, Hamid härlig, Noa nyfiken.

Namnrundan

Alla deltagare sitter eller står i en ring. Ledaren börjar med att säga sitt namn. Nästa deltagare säger ledarens namn och sitt eget namn. Nästa deltagare säger ledarens namn, första deltagarens namn och sitt eget namn osv. Man fortsätter tills man har gått runt ett varv. Ledaren avslutar övningen med att upprepa allas namn en sista gång.

Garnnystanet

Deltagarna sitter eller står i en cirkel. Ledaren börjar med att säga sitt namn och exempelvis ett intresse, behåller ändan av nystanet och kastar garnbollen vidare. Den som fått nystanet säger sitt, behåller tråden i sin hand och kastar vidare. Så går bollen kors och tvärs tills alla fått den.

Man kan nysta upp garnbollen igen genom att kasta tillbaka den i motsatt ordning. Det kan ge en välbehövlig namnrepetition och då kan man med fördel berätta något annat om sig själv. Högst en mening! Metoden passar också bra att använda vid avslutning eller utvärdering av en sammankomst.

Oavslutade meningar

Ge deltagarna några oavslutade meningar och låt var och en fundera helt kort på hur de vill fortsätta. Exempel på meningar:

  • Min fritid ägnar jag helst åt…
  • Jag skulle vilja lära mig mer om…
  • Min drömresa skulle gå till…
  • Jag tycker om människor som…
  • Min favoritpryl som jag inte kan vara utan är…
  • Låt var och en säga sitt namn och slutföra meningarna.

Handen

Rita av din hand på ett papper. Skriv sedan på varje finger en egenskap som du besitter. I samband med att var och en säger sitt namn berättar man om sina olika egenskaper.

Vilka är här?

Ledaren ställer olika påståenden. De deltagare som stämmer in på påståendet reser sig upp. Exempel på påståenden:

  • Alla som gillar att bada...
  • Alla som har katt...
  • Alla som kan vissla...
  • Alla som har bestigit ett berg...

Påståendena varieras och kan göras mer eller mindre personliga efter vilka deltagarna är, vilken typ av aktivitet det är och efter vilken information man vill få fram. Det är viktigt att ställa sådana påståenden så att alla deltagare får resa sig upp någon gång.

Ballongen

Gå ihop två och två. Ge varje par två ballonger och en penna som fäster på ballongen. Rita av varandra på ballongerna och intervjua varandra samtidigt. Fråga om; namn, ålder, bor, varför man är här osv. Någon kul och otippade fakta är alltid roligt. Avsluta med att var och en presenterar sin kompis med hjälp av ballongen.

”Detta visste du inte om mig”

Alla tänker ut något som de har gjort eller vill göra som ingen vet, exempelvis: ”Jag har hoppat bungy jump” eller ”Jag drömmer om att öppna en bokhandel”. Be alla skriva ner på ett var sitt papper som du sedan samlar in. Läs upp en lapp i taget och låt gruppen gissa vem som har skrivit lappen.

Jag väljer gaffel

Alla deltagare får några minuter på sig att hämta en sak som säger något om dem själva. Ett tips kan vara att hämta något från naturen. Deltagarna får sedan i tur och ordning berätta något om sig själva utifrån den sak man valt. Det är viktigt att alla själv känner sig fria att välja nivå på presentationen och att det inte blir för pretentiöst. Det kan vara bra om ledaren inleder övningen med ett enkelt exempel.

Fyra bilder av mig

Dela ett papper (gärna blädderblocksblad) i fyra rutor. I varje ruta ritar du en bilda som beskriver dig och dina tankar utifrån en given uppgift, exempelvis;

  1. Självporträtt
  2. Här bor jag
  3. Gör jag på min fritid
  4. I mina drömmar…

Tre-frågemingel

Alla deltagare skriver ner tre frågor var. Varje fråga skrivs på en separat post-it lapp. Det ska vara öppna frågor som du skulle vilja ställa till andra i gruppen för att lära känna dem bättre, exempelvis:

  • Vilken färdighet skulle du helst vilja utveckla?
  • Finns det någon du verkligen ser upp till?
  • Kan du berätta vad som fått dig att skratta allra mest?

Uppmuntra deltagarna att tänka efter och vara nyfikna och påhittiga. Mingla och pratar med varandra två och två, i ett par minuter per möte. Var och en ställer en av sina frågor till den andre. Efter att ha lyssnat på svaret lämnas frågan över. I varje möte byter deltagarna alltså en fråga med varandra. Låt deltagarna mingla under den tid du bestämt på förhand och uppmana dem att försöka hinna prata med alla i gruppen.

Checka in

För att landa i samtalet här och nu. En runda där var och en får svara på en fråga;

  • Det här har jag med mig från förra träffen.
  • Viktigt för mig just nu.
  • En fråga jag hoppas få svar på.
  • Detta ligger på mitt skrivbord.

Rollercoaster check-in

Rita upp en vindlande linje med toppar och dalar på ett blädderblock/whiteboard så att det ser ut som en enkel berg- och dalbana med loopar, branta avsnitt och raksträckor. Alla ritar in sig själva i berg- och dalbanan för att beskriva hur de känner sig just nu och sedan berätta för gruppen om den känslan. Ge alla deltagare så mycket tid som behövs och som passar i upplägget. Det kan räcka med ett ord eller ta 5 minuter.

Förväntningar och farhågor

Alla deltagare skriver enskilt ner sina farhågor respektive förväntningar på den kommande arbetet på post it-lappar. Skriv endast en farhåga eller en förväntan på varje post it-lapp. Sätt sedan upp post it-lapparna på blädderblockspapper under rubrikerna Förväntningar respektive Farhågor. Läs upp alla farhågor och kommenterar och ge även möjlighet för deltagarna att kommentera. Gå sedan vidare till förväntningarna och gör samma sak. Om det är uppenbart att det finns förväntningar på sådant som inte alls kommer att behandla under arbetet, är det viktigt att kommentera detta. Farhågorna och förväntningarna sparas och vid slutet av arbetet kopplar man tillbaka och går igenom dem igen för att se hur det blev.

Sidan publicerades: 9 juni 2023