
Panelsamtal från SK Neptuns under deras seminarium inför värdegrundsveckan. I panelen från vänster ser vi Susie Moonan, moderator Ulrika Sandmark, Karl Palmqvist och Anna Edstedt.
När samtalet blir en styrka – så bygger Neptun trygghet med folkbildning
Hur skapar man en förening där barn och unga vågar prata om svåra saker – och där värdegrunden inte bara är ord på ett papper? Hos Simklubben Neptun har folkbildning, med lärgrupper som metod blivit nyckeln till att bygga en trygg och inkluderande miljö. Vi på RF-SISU Stockholm har haft förmånen att följa och stötta deras resa – från utbildningsidé till levande samtal i hela föreningen.
Sidan uppdaterades: 14 oktober 2025
En solig kväll i slutet av augusti samlas barn, ungdomar och ledare i aulan på Campus Konradsberg. Det är startskottet för Neptuns värdegrundsvecka – något som från början var en vecka fylld av samtal och reflektion men nu vuxit och blivit något mer. I aulan samlas föreningens medlemmar där både simhoppare, simmare, vattenpolospelare och konstsimmare väntar förväntansfullt på att det ska börja. På scenen ser vi simidrottare som delar med sig av personliga berättelser om psykisk ohälsa, våld i nära relationer och missbruk. Det är starkt, ärligt – och viktigt.
Bakom initiativet finns ett långsiktigt arbete. Allt började med Neppanlicensen – en intern utbildning för ledare som under pandemin tappade fäste. När föreningen ville blåsa liv i utbildningen igen växte idén om att skapa något mer, här började Neptun utveckla en digital utbildning, men också ett nytt koncept: värdegrundsveckan. Det var även då vi, på RF-SISU Stockholm blev kontaktade – hur kan vi stötta föreningen?
– Vi ville skapa ett tillfälle där hela föreningen fokuserar på våra värderingar, åtminstone en gång om året. Men det har vuxit till mer än så – idag ser vi det som en kompetenshöjande period, säger Maria Edstedt, klubbchef.
För att göra arbetet relevant för alla åldrar har Neptun, tillsammans med RF-SISU Stockholm, tagit fram tre värdegrundshäften – anpassade för olika åldersgrupper. De yngsta får material som går via föräldrarna, medan tonåringarna får diskutera frågor som: ”Vad gör du om en kompis känner sig otrygg?” eller ”När går ett skämt från att vara roligt till att bli elakt?”
– Det handlar om att bygga en kultur där det är naturligt att prata om både det lätta och det svåra. Genom lärgrupper och samtal i träningsgrupperna får barnen verktyg – och vana – att uttrycka sig, säger Nils Zätterström, verksamhetskoordinator.
RF-SISU Stockholms roll har varit att stötta både med finansiering och med folkbildningskompetens. Vi har hjälpt till att forma lärgrupper, utbilda lärgruppsledare i samtalsteknik och bidra med material och metoder. Det är ett samarbete som bygger på förtroende – och på en gemensam vilja att göra skillnad.
– Man behöver inte uppfinna hjulet varje gång. Att ha med RF-SISU Stockholm i arbetet med till viss del plånbok men framförallt kunskap och engagemang har varit avgörande för att det här ska vara möjligt att genomföra, säger Maria Edstedt.
En viktig del i arbetet är också trygghetsambassadörerna – ett initiativ som vuxit fram under arbetets gång. Ambassadörerna är personer i verksamheten som finns tillgängliga för samtal, särskilt för de barn och unga som kanske inte alltid vill prata med sin tränare. De har utbildats i samtalsmetodik och fungerar som ett extra stöd i vardagen.
– Vi vill att alla barn ska känna att det finns vuxna som ser dem. Och vi märker att när man stannar kvar lite längre efter träningen och ställer rätt frågor – då börjar samtalen komma, säger en av ambassadörerna.
Neptuns arbete visar hur folkbildning kan bli en levande del av idrottens vardag. Genom lärgrupper, reflektion och samtal skapas en miljö där barn och unga får växa – inte bara som idrottare, utan som människor.
Sidan publicerades: 14 oktober 2025