Undvik bedrägerier på nätet

Nätfiffel, bluffakturor och vilseledande försäljning. Farorna på Internet och via e-post är många, och både föreningar, företag och privatpersoner drabbas. Med kunskap kan du och din idrottsförening undvika att råka illa ut.

Sidan uppdaterades: 26 september 2024

Nästan dagligen läser vi om människor som drabbats av nätbedrägerier. Identiteter och bankkonton kapas, bluffakturor betalas, pengar försvinner. Bedrägeribrott på nätet utvecklas och ändrar format med tiden, och det är svårt att veta hur man ska skydda sig.

Idrottsföreningar och idrottsförbund drabbas också. Vi vill därför uppmana er att vara uppmärksamma på eventuella bedrägeriförsök, särskilt genom e-post, ofta kallat nätfiske (phising). Med nätfiske avser man olika sätt att lura en person att lämna ut lösenord, kreditkortsnummer eller annan personlig information. Det kan till exempel vara ett e-postmeddelande som ser ut att komma från en bank som uppmanar mottagaren att logga in på en länk på en falsk webbsida.

Här är några punkter som hjälper dig bedöma e-postmeddelanden, och minska risken för att drabbas.

  • Känner du till avsändaren eller den organisation den säger sig företräda?
  • Är det rimligt att du kontaktas i ärendet, uppmanas att klicka på länken eller öppna dokumentet?
  • Förväntar du dig att kontaktas i detta ärende? Till exempel en inbjudan till ett möte eller en beställning av varor?
  • Känns det rätt? Används ett ovanligt formellt språk? Blandas svenska och engelska?
  • Skicka aldrig kontonummer och kreditkorts­information via e-post, eller efter att du blivit ­uppmanad till det i mejl.
  • Kontrollera att e-postadressen du svarar till verkligen går till den du tror.
  • Klicka aldrig på länkar utan att innan hålla muspekaren över den, så att du ser adressen länken verkligen går till. Verkar länkbeskrivningen och länken inte stämma överens, klicka inte.
  • Öppna inte bilagor som du inte väntar dig att få, hur angeläget det än kan verka.

Telefonsamtal från utlandsnummer

Om du blir uppringd av ett utländskt nummer, svara inte om du inte förväntar dig ett samtal. Om du har ett missat samtal som inleds med ett utlandsnummer bör du inte heller ringa upp.

Bluffmejl

En vanlig form av bluffmejl är så kallade ”Nigeriabrev”. Du får ett mejl av en person som påstår sig ha en stor summa pengar som hen behöver hjälp med att föra ut från ett annat land. Bedragaren hävdar att du kommer att bli rikligt belönad om du hjälper till. Ställ dig frågan om hur stor chansen är att just du, av alla internetanvändare, skulle bli tillfrågad om att delta i något som skulle ge stora penningsummor för nästan ingen motprestation?

Lär dig mer!

Här intill har vi listat några sidor där du kan lära dig mer, för att undvika att bli lurad. Gör det!

Sidan publicerades: 26 september 2024

Skydda dig mot brott!

Polisen.se

Det finns flera saker du kan göra för att minska risken att utsättas för bedrägerier och andra brott. Lämna exempelvis aldrig ut inloggningsuppgifter eller lösenord, särskilt inte via internet eller telefon. Polisen har bra tips om hur du skyddar dig!

Internetstiftelsen

Internetkunskap.se

Ta en snabbkurs i säkerhet på nätet! På så sätt kan du bli en mer medveten internetanvändare och förebygga att bli lurad av bedragare.

Stöldskyddsföreningen

Nätklok

Testa om det går att lura dig! Har du koll på vad som är bedrägeri eller ej? Bli klokare med Stöldskyddsföreningens smarta quiz.