Nya tidens sponsring och dess möjligheter
Sidan uppdaterades: 25 augusti 2023
Sponsring är ett effektivt sätt för företag att öka kännedomen om sitt varumärke och koppla samman det med en idrottsförenings positiva värden. Man ska se sponsring som ett kommunikationsverktyg som öppnar vägar till kommunikation med konsumenter och sätt att bygga upp sitt varumärke. Sponsring är inte längre enbart synlighet för företag utan relationsskapande. Rätt partnerskap kan ge bra inkomster till en förening.
I dagens mediala brus är det inte lätt att bryta igenom för företagen, inte lätt att nå sina potentiella kunder. Den digitala tiden vi är inne i gör att dagens konsumenter konstant blir bombarderade av budskap från företag som vill sälja sina produkter och tjänster. Enbart annonser som kommunikationsverktyg räcker inte på långa vägar längre för att nå ut till nya kunder, eller skapa en relation med befintliga. Relationsskapande kommunikation har tagit över och sponsring ses som en av de mest effektiva marknadsföringsstrategierna.
Sponsring möjliggör kommunikation med konsumenter och är ett sätt att bygga upp sitt varumärke. Denna marknadsföringsstrategi är lite av en win win, man ger tillbaka till samhället samtidigt som företaget förbättrar sitt varumärke så kallat CSR-arbete (Corporate Social Responsibility och står på svenska för företags samhällsansvar). Idag är det dock många idrottsföreningar som fortfarande försöker med att "kränga reklamskyltar" och vill att sponsorn ska "stödja" en verksamhet utan att erbjuda någon affärsmässig vinning tillbaka, detta funkar inte längre så nu måste man börja titta på den ”nya tidens sponsring”.
I denna föreläsning får ni veta lite om:
- Sponsringens egenskaper
- Att sponsring kan ha en direkt eller indirekt påverkan
- Brand awareness (varumärkeskännedom)
- Ett företags image
- Relationer "brand association" (varumärkesassociation)
- Exempel på hur man kan paketera erbjudande
Sedan ger vi er tips på hur ni kan jobba vidare i just er förening och ta fram en Sponsorstrategi, liten som stor.
Välkommen med er förfrågan!
Sidan publicerades: 7 oktober 2022
Hållbar sponsring
Hållbar sponsring är en handbok som ger konkreta tips och råd i syfte att utveckla framgångsrika och långsiktiga sponsorskap. Boken är skriven av Magnus Berglund och Frans Fransson. Den vänder sig främst till föreningar, förbund, evenemang och andra typer av rättigheter inom idrotten.