På kurs i hållbar sponsring

Idrottens kommersiella utveckling sker i ett rasande tempo. Möjligheterna är många men vad krävs för att göra det riktigt bra? Hur tänker sponsorer kring motiv och drivkrafter till att sponsra idag? RF-SISU Halland bjöd in till kurs med Frans Fransson från Rättighetsbyrån.

Sidan uppdaterades: 25 september 2023

Att sponsring kan vara så mycket mer än en företagslogga på sargkanten förstår vi snabbt när Frans börjar visa upp alla goda exempel från föreningar ute i vårt avlånga land. Frans, som arbetat med sponsring och sportmarknadsföring sedan 2005, vill med kursen dela med sig av kunskap och tips som förbättrar föreningens relation med både sponsorer och publik. Enligt Frans är föreningarnas största utmaning när det kommer till sponsringsarbetet är den interna strukturen. Många föreningar vet inte heller vad sponsorerna är intresserade av och har därför svårt att paketera sitt sponsorerbjudande.

- Vi ser att samhällsengagemang är den absolut viktigaste motivet för företag att sponsra idag, förklarar Frans.

En av kursens deltagare är Mikael Lind, föreningsutvecklare i Tölö IF. Han har anmält sig till kursen för att få en klarare bild av föreningens sponsring och få tips på hur de kan strukturera upp arbetet.

- Vi har varit 4 – 5 personer i föreningen som har haft hand om sponsringen vilket har gjort att det inte har blivit någon ordning. Vi har saknat en struktur, förklarar Mikael.

Frans berättar mer om trenderna kring sponsring.

- Vi har länge sett en tydlig trend i att företag vill sponsra barn- och ungdomsidrotten, säger Frans.

Trenden kring att företag vill sponsra barn- och ungdomsidrotten är något Mikael verkligen märker av när föreningen säljer reklamplatser på matchställen. Det är betydligt lättare i lagen med yngre spelare.

Frans medskick till deltagande föreningar är att om sponsringsarbetet ska bli hållbart över tid så gäller det att alla i föreningen är på samma spår och förstår värdet i att skapa nytta för sponsorerna. Att ta reda på vilka kommersiella värden föreningen kan erbjuda redan idag, och vilka värden som kan skapas och utvecklas. Mikael från Tölö IF är nöjd med dagen och har fått många nya idéer att ta med hem till föreningen.

- Vår stora utmaning har varit att behålla sponsorerna. Vi behöver bli bättre på att vårda relationerna. Att de inte bara ska betala för en sponsorskylt och sen är det slut. Efter idag har jag fått många tips på hur vi kan hitta mervärden och kanske få de 10 000 sponsorkronorna att i stället bli 20 000, eller kanske till och med 25 000 kronor, säger Mikael.

Mikael Lind, Tölö IF

Sidan publicerades: 25 september 2023

SÖK UTBILDNING

Ta del av de utbildningar och mötesplatser vi har på gång just nu.

Gå till Sök utbildning

Utbildningstips!

Digital: Öka föreningens intäkter vid tävlingar, cuper, matcher och arrangemang

Vad är viktigt att tänka på i det interna arbetet för att kunna öka publikantalet, besökare och deltagare till matcher och tävlingar, evenemang och aktiviteter? Vad är det som attraherar dagens och framtidens publik och åskådare? Och vad kan vi lära oss av de som är framgångsrika i sitt arbete?

Utbildningen sker i samarbete med RF-SISU Småland.
Mer information & anmälan