Från vänster: Tina Eriksson, rektor Annelie Hedberg och Pernilla Lyttbacka.

Viktigt rektorsstöd i Hedemoraskolor

Sidan uppdaterades: 13 februari 2025

Västerby och Vikmanshyttans skola i Hedemora är två mindre skolor inom Rörelsesatsning i skolan där aktiviteterna ökat och konflikterna minskat. En engagerad skolledning och dedikerad personal är nyckeln. Häng med på ett nedslag i byskolans värld.

För att få till aktiv och trygg skola finns det ett tydligt framgångsrecept som gäller i både större och mindre skolor. En stark och engagerad skolledning som i ledarskapet ger förtroende och uppmuntran. Ett gott exempel kommer från Västerby och Vikmanshyttans skola utanför Hedemora, där rektor Annelie Hedberg odlat en kultur som gjort att personalen trivs och stannar. De har fått till struktur för rörelsearbetet och kontinuitet i rastaktiviteterna.

Västerby skola

Hedemoraskolorna i detta reportage har runt 120 respektive 90 elever var. De kom med i rörelsesatsningen år 2021 och det gick snabbt från beslut till handling. Direkt bildades rörelseteam och alla engagerade sig i förändringen mot en mer rörelserik skolmiljö.

  • I Hedemora tog ju alla skolor ett gemensamt beslut att gå in i rörelsesatsningen och vi har sett så många fördelar att vi fått struktur på rasterna med aktiviteter varje dag. Det har minskat antal konflikter, ökat trivseln och vi ser att eleverna rör sig mer än förut och umgås över åldersgränserna. Det är så glädjande, säger Annelie Hedberg.
  • Egentligen var det inget nytt för under mina år som lärare hade jag alltid med rörelse i undervisningen. Bland annat hade jag en burk med lappar med olika rörelsepauser på som användes under lektionerna, berättar Annelie.
Barn i rörelsesatsningen

En nyckel till framgång är en stabil personalgrupp som är aktiv och har regelbundna rastlekar. Där spelar pedagogerna Tina Eriksson och Pernilla Lyttbacka i Västerby skola en avgörande roll. De har rastaktiviter varje dag tillsammans med en kollega. Det finns även två till i personalgruppen ute på gården, som engagerat och med stort hjärta jobbar för alla barns välmående. Just att eleverna känner pedagogerna som sköter rasterna är så viktigt för barnens trygghet.

  • Det är så roligt att jobba med rastaktiviteter när vi ser vilken effekt de har. Sen har vi fler lärarpedagoger som är intresserade och gör egna aktiviteter med sina elever, berättar Tina och Pernilla.
  • Vi har fått chans att utveckla arbetet med rörelse och har tid att planera aktiviteterna. Där känner vi verkligen stödet från ledningen och hela skolan.
Barn i rörelsesatsningen

Avgörande om rasterna och rörelsearbetet ska funka är alltså att ledningen avsätter tid. Och det är något som rektor Annelie prioriterar, då hon ser hur mycket det ger tillbaka. I framför allt Västerby skola har det skett en förflyttning i rörelsearbetet och de har lyckats med sitt uppdrag.

  • Ja, det är viktigt att vara ett gott föredöme och stödja personalen i rörelsearbetet både med tid och inte minst engagemang. Vi har på våra trygghetsenkäter senaste åren sett att tryggheten ökat. Hela personalgruppen ser fördelarna så det är självklart att prioritera rasterna och rörelseaktiviteterna, säger Annelie Hedberg.

Vad ger ni för tips till skolor som inte kommit i gång lika bra som ni?

  • Där vill jag lyfta fram nätverksträffarna som RF-SISU arrangerar för de har gett oss mycket kunskap och inspiration, säger Annelie och Tina och Pernilla nickar instämmande.
  • Försök satsa på Idrottens Dag, det är så utvecklande och kul. Den kan göra riktig nytta och slussa barnen in i en aktivitet på fritiden. När ridklubben var här skulle inga killar testa först, men det slutade med att nästan alla var med. Sen när vi provade armbrytning visade sig att de yngre eleverna mycket väl kunde matcha de äldre. Det är sådant som kan föda ett livslångt rörelseintresse och det är så bra om även föreningslivet får nytta av våra rörelseinsatser, fyller Tina och Pernilla i.

Text: Tobias Hedwall, RF-SISU Dalarna

Sidan publicerades: 13 februari 2025