
Skyddade personuppgifter - arbete som föreningar behöver avsluta senast 5 september
Föreningar och förbund som i dag använder IdrottOnline för medlemsadministration behöver införa nya rutiner för hantering av personer med skyddade personuppgifter. Nya rutiner ska vara på plats senast 5 september.
Sidan uppdaterades: 29 augusti 2025
Föreningar som använder IdrottOnline fick i juni i år information från Riksidrottsförbundet om att snarast ta fram nya rutiner och arbetssätt för hantering av personer med skyddade personuppgifter i medlemsregister. Detta då Riksidrottsförbundet har beslutat om att stärka informationssäkerheten för personer med skyddade personuppgifter. Beslutet innebär att IdrottOnline inte längre kommer att hantera personer som enligt Skatteverket har skyddade personuppgifter
En kort tid efter den 5 september 2025 kommer personer med skyddade personuppgifter att rensas från IdrottOnline, då behöver alltså rutiner och arbetssätt finnas.
Det kan ibland vara svårt att på förhand veta hur det smidigaste säkra sättet ser ut. Då är det bra att påminna sig om att säkerheten för de personer som har skyddade personuppgifter är det allra viktigaste, vissa praktiska saker kanske får falla på plats allt eftersom.
Föreningar som inte använder IdrottOnline
Föreningar som inte använder IdrottOnline utan andra system för ordinarie föreningsadministration rekommenderas som tidigare att säkerställa att hanteringen av personer med skyddade personuppgifter är informationssäker. Informationssäkerhet innebär till exempel att personuppgifter inte hamnar i fel händer, att de är korrekta och inte kan ändras av obehöriga.
Sidan publicerades: 26 augusti 2025
Skyddade personuppgifter: Ta fram nya rutiner!
Riksidrottsförbundets har information om hanteringen av skyddade personuppgifter samt förslag på rutiner. Här får du bland annat reda på vem i föreningen som ansvarar för skyddade personers personuppgifter.
Rensa medlemsregistret!
Alla förbund och föreningar som är anslutna till Riksidrottsförbundet ska ha ett uppdaterat medlemsregister. Ett medlemsregister är en samling av personuppgifter och det är styrelsen som är personuppgiftsansvarig och ska se till att medlemsregistret hanteras korrekt. På rf.se finns bland annat en checklista för hur föreningen håller sitt medlemsregister uppdaterat.