Hem / Bidrag och stöd / Coronapandemin / Tips på Coronaanpassad träning

Tips på Coronaanpassad träning

I en tid när möjligheten till föreningsledd organiserad träning är begränsad i Stockholmsdistriktet fyller vi här på med tips, idéer och inspiration hur man under en period kan ställa om och träna på ett smittsäkert sätt. Skicka även gärna in era bästa tips till oss!

Kom ihåg:  Covid-19 är tufft för alla, men försök att se det som en möjlighet. Gör de aktiva delaktiga. Följ upp dem i deras träning med feedback och ge beröm!

Digitala mötesplatser! – Genomför ordinarie möten med föräldrar, spelare, ledare i exempelvis Zoom, Teams och Google meet. Här kan du få mer tips om hur du genomför dem. 

Digital social kontakt i laget och ledargruppen – Starta en chattgrupp i exempelvis Messenger, What´s app eller Snapchat. Låt spelarna vara med och styra upp reglerna. Fortsätt att mötas digitalt på ordinarie träningstid. Starta E-sportsgrupper eller ett lördagsquiz.

Träningsprogram – Uppmuntra till egenträning genom att ge de aktiva ett program under några veckor. Skapa material, gärna rörligt! Barn och ungdomar är vana vid filmer och tycker det är roligare att träna till det än med ett papper framför sig. Få dem att känna att vi gör det bästa av denna situation. Instruktioner och avstämning kan genomföras digitalt.

Se Stockholms Innebandyförbunds vinterutmaning

Utvecklas digitalt – ställ inte in, ställ om! (se sammanställningen från vår inspirationsföreläsning den 25 november som vi hade tillsammans med IFK Viksjö)

Se Älvsjö AIK F07:s  Vinter-Bingo

Se ParaPepp från Parasport Sverige

Läs om OK Södertörns "Utmaning - Kebnekaise 2020/21"

Passa på att utbilda ledare, aktiva eller styrelseledamöter. Se RF-SISU Stockholm utbildningsprogram här.

Utmaningen! Ge hela laget ett uppdrag/gemensamt mål. Det kan vara allt från enkla övningar till en femkamp eller att löpa en viss sträcka. Exempelvis kan ledarna ge laget ett uppdrag om att springa en sträcka under en vecka och så får spelarna dela upp sträckan och gemensamt kämpa mot målet. Redovisning sker i chatten där de själva adderar sina resultat. Man kan också göra utmaningen större genom att lagen i en förening tävlar mot varandra eller mot föräldrarna så att de också rör på sig.

Planera för framtiden – Sätt upp mål och drömmar om resor, lagkassa och annat! Skaffa en gemensam målbild! Sätt upp målbilden på kylskåpet, ovanför sängen eller i mobilen!

Skicka in era tips till This is a mailto link