Hem / Egna nyheter / 2022 / Idrottsrörelsen inspirerade skolan till ökad rörelse

Idrottsrörelsen inspirerade skolan till ökad rörelse

Rörelsesatsningen i skolan på RF-SISU Stockholm anordnade en heldag i Åkeshovs sporthall full av inspiration och rörelseglädje. På plats var 13 specialidrottsförbund som visade upp sina skolsatsningar för pedagoger.

– Vi är här för att få inspiration och se vad vi kan utveckla i vår skola när det gäller rörelse. Vi har haft givande samtal med både idrottsförbund och andra skolor, säger pedagogerna från Neptuniskolan i Järfälla kommun, som ni kan se på bilden nedan.

barnrorelse3.jpg

Och visst fick pedagogerna inspiration. Representanter från både förbund och förening var på plats för att visa upp övningar och material som exempelvis filmer eller skrivet material till skolorna som ska inspirera till rörelse.

De idrotter som fanns representerade under dagen var handboll, biljard, pingis, friidrott, fotboll, cheerleading, basket, boule, skridskor, amerikansk fotboll, flaggfotboll, landhockey, simidrotterna och gymnastiken med hopprepsutmaningar.

– Det var stor nyfikenhet och mycket skratt bland deltagarna när de själva fick prova på olika övningar. Även idrottsförbunden passade på att mingla och testa övningar, säger Marina Lara Tillberg som var arrangör av eventet tillsammans med samordnarkollegan Ulrika Lindgren (se bild på Marina och Ulrika nedan).

barnrorelse1.jpg

barnrorelse5.jpg

Anna Yttergård, ansvarig för Upplands-Väsby kommuns satsning på rörelse, besökte eventet tillsammans med pedagoger från tre förskolor och fem skolor.

Vad hoppas du att ni kan utveckla i kommunens skolor efter att ha varit här idag?

– Att vi med ny inspiration och kunskap kan utmana elever på olika nivåer med övningar och lekar på rätt nivå för varje individ.

barnrorelse6.jpg

Patrik Johansen representerade Svenska Basketbollförbundet, det han tar med sig från dagen är den stora nyfikenheten som pedagogerna har haft.

– Jag har sett att det finns ett behov från skolan att få hjälp med hur de kan designa miljöer för att öka rörelse och lekfullheten bland alla barn, säger Patrik som bidrog med tips på hur pedagogerna kan fånga barnens intressen utifrån olika lekar och spelövningar på ett roligt och utmanande sätt.