Hem / Om RF-SISU Dalarna / Idrottsberättelser / #minandraidrott - om du vill bli grym på en idrott träna flera olika

#minandraidrott - om du vill bli grym på en idrott träna flera olika

Med anledning av Riksidrottsförbundets kampanj Min andra idrott kommer vi under några veckor framöver fråga några av de aktiva i Dala Sports Academy Elit. -Hur började det för dig och vad har det betytt att få hålla på med flera idrotter som barn och ungdom?

Dala Sports Academy Elit är Dalarnas egna elitidrottsmiljö med säte i Falun och Borlänge. I elitmiljön finns idrottare från hela landet och många av dem tillhör landslagsnivån såväl som yttersta världseliten i sin idrott.

 

Sist ut är idrottsprofilen Tove Alexandersson, orientering

Tove är sist ut av de aktiva i Dala Sports Academy Elit som vi ställt frågan till angående #minandraidrott.
-  Hur började det, vilka idrotter var dina när du växte upp?

Tove känner vi ju alla som en fantastisk idrottskvinna. Men innan karriären drog igång höll Tove, som så många andra framgångsrika idrottsprofiler på med fler idrotter. 

Toves idrotter var: orientering, skidorientering, längdskidor, MTB, friidrott och gymnastik. 

Hon säger att fördelarna med att hålla på med fler idrotter är.
- Man blir allsidigt tränad och bygger en stabil grund. Det gör det lättare att träna varierat även under elitkarriären. 

Tove uppmuntrat barn och ungdomar att - träna gärna flera idrotter och fortsätt att träna varierat även när ni blir äldre och även om ni valt en idrott att satsa på. 

Ett viktigt budskap till föräldrarna - låt barnen hålla på med flera idrotter, men se till att totalbelastningen inte blir för stor. 

Toves nästa mål i karriären?
- Fortsätta utvecklas som idrottare!

 


 

Magdalena Olsson, skidorientering satsar på VM guld

Magdalena berättar här om hur hennes idrottsstart var och vad som gjort henne till den idrottskvinna hon är idag.

Jag höll på med nästa allt, men följande idrotter höll jag på med ända till 15 års ålder då jag började skidgymnasiet. Mina idrotter var: snowboard, slalom, dans, fotboll, basket och simning.

Under barn- och ungdomsåren bygger man upp motorik och balanssinne mycket bättre än i vuxen ålder. Därför tror jag det är viktigt för kroppen att få hålla på med en mängd olika aktiviteter i denna ålder.

Särskilt snowboard och slalom har gjort mig till den skidorienterare som är bäst på utförsåkning i världen.

Föräldrar, låt era barn hålla på med alla idrotter de vill, även om det är en idrott du som förälder inte hade hoppats på. Mina föräldrar var inte överlyckliga över min snowboardkarriär, men det är tack vare den jag har riktigt bra balans på längdskidorna idag.

Mitt nästa mål i karriären: - Att ta mitt första individuella VM guld i skidorientering till vintern.

 


 

Ragnar Carlsson, svensk mästare i slägga

Ragnar höll på med alpin skidåkning från 8 års ålder till han var 13 år. 
-Jag hoppade även en väldig massa på studsmattan som jag hade hemma som liten.

Enligt Ragnar är fördelarna med att hålla på med flera idrotter som liten och ung att det ger bra kroppskontroll. Man lär känna sin kropp och lär sig att veta ”var kropp är” samt hur man rör sig i olika idrotter.

-Jag fick bra koll på min kropp och har fått det mycket lättare att öva in tekniska moment när jag gjorde mycket olika idrottsliga moment som yngre.

Ragnar vill ge tipset till unga att
-Gör det du tycker är kul som liten, håll på med många idrotter och lek runt en massa!

Till idrottande barns föräldrar vill Ragnar säga
-Idrotten behöver inte vara seriös förrän barnen börjar komma upp i tonåren, låt barnen ha kul med idrotten när de är yngre.

Ragnars nästa mål i sin satsning
-Att kvala in till mästerskap på seniornivå!

 


 

Antonia Gröndahl, från ridsport till landsvägcykel

Den första idrotten jag började med var redskapsgymnastik vid tre års åldern, jag höll på med det i ungefär tre-fyra år. Under låg- och mellanstadiet provade jag på flera olika idrotter, men de idrotter som jag fastnade mest för var handboll, ridning och friidrott.

Jag dansade lite balett, men det var inte riktigt min grej. Som liten var jag väldigt aktiv och provade många idrotter även om jag inte var med i någon förening.

I högstadiet valde jag att fokusera endast på ridningen för att jag tyckte att de var roligast. Ridningen började bli allt mer seriös, vilket innebar flera timmar i stallet varje dag. Detta gjorde att det inte fanns så mycket tid för andra idrotter, men jag tränade en hel del, löpning var min favorit.

Vid 17 års åldern valde jag att sluta med ridningen. I samband med det kände jag att jag saknade en idrott där jag fick röra på mig mer. Av en slump började jag med triathlon och det var triathlon som var orsaken till att jag flyttade från Finland till Sverige och började på Dala Sports Academy Elit. Under mitt första år i Falun och på DSA Elit kände jag att cykling var något jag ville satsa på.

Fördelen med att hålla på med flera olika idrotter är att man får en bred rörelseförmåga. Man lär sig att använda kroppen på flera olika sätt. Jag har lärt känna min kropp väl och fått en god koordinativ förmåga. Jag tror att det är viktigt att man inte specialiserar sig på en idrott för tidigt, gör man det kan man lätt kan tröttna på sin idrott.

Att kunna träna på flera olika sätt har t ex underlättat en hel del när jag har varit skadad. Under perioder när jag inte har kunnat cykla på grund av knäsmärtor har det funnits olika möjligheter till alternativ träning, t ex simning. En vinter kunde jag inte cykla, men då kunde jag simma och åka skidor vilket gjorde att jag kunde bibehålla god form och det var lättare för psyket att ta mig igenom skadan.

Jag har lärt känna min kropp väl och haft lätt att lära mig rörelser. Jag förstår vad de rätta "nycklarna" i rörelsen är. Detta gör att jag har kunnat börja med olika idrotter även som äldre och ändå lärt mig idrotterna ganska snabbt. Jag har helt enkelt fått en god koordinativ förmåga.

Idrott ska vara något roligt, är det inte roligt så är det svårt att bli bra. Man ska trivas med det man gör. Att hålla på med flera olika idrotter gör att man får prova på många olika grejer och det är alltid kul att kunna olika idrotter. Man får även mycket vänner i de olika idrotterna. Det är inget fel på att hålla på med en idrott, men man ska aldrig vara rädd för att prova något nytt.

Jag skulle vilja ge tipset till föräldrar, att barnet själv får bestämma vilka idrotter de vill prova. Om ett barn pushas till en idrott så kommer barnet troligtvis inte stanna i den idrotten så länge. Till föräldrar med små barn vill jag tipsa om redskapsgymnastik. Redskapsgymnastik är bra för rörelseförmågan och som liten vågar man prova olika rörelser som man kanske är rädd för som äldre.

Låt barnen hålla på med flera idrotter så länge det är möjligt, vänta på att barnet själv väljer att specialisera sig på en idrott.

Mitt nästa mål är att komma med i ett större cykelstall som hjälpryttare och få köra större tävlingar. Efter studierna så skulle jag vilja kunna cykla på heltid och se hur jag trivs med det.

 


 

Denna vecka Maja Dahlqvist, längdskidor -
hur ser hon på allsidig träning för barn och ungdom?

Även Maja är en av de aktiva inom Dala Sports Academy Elit, men naturligtvis mest känd för de flesta som en av skidsportens mest framgångsrika damer.

Majas idrotter som liten var fotboll, friidrott, drill och skidor. Hon började som sjuåring och höll på fram till ca 13 års åldern, friidrott höll hon på med ända till hon var 17 år. Men som vi alla vet blev det skidor som blev hennes idrott.

Enligt Maja är fördelarna med flera idrotter under uppväxten allsidig rörelse, motorik och mycket idrottsglädje.

I karriären säger hon sig kunna dra nytta av rörelsen och allroundträning som hon fick av att hålla på med flera olika idrotter.

Majas tips till barn och unga. -Det är bättre att hålla på med flera olika idrotter. Större chans att du som är barn och ung fortsätter längre upp i åldern. Det ges olika motivation i olika idrotter. Håller du på med fler idrotter får du med dig mer genom dina olika idrotter.

Majas tips till barn och ungas föräldrar. -Var stöttande men inte styrande.

Majas nästa mål i karriären. -Att vinna världscup, VM och OS.

 


 

Först ut är Jenny Nilsson, triathlon 

Jag har hållit på med många idrotter. Startade med gymnastik när jag var fyra, höll på ca två år. Samtidigt gick jag på Lek och plask för att därefter fortsätta med simning vid sex års ålder. Simningen höll jag på med tills jag var tolv år. Friidrott blev min idrott vid sju års ålder, jag tävlar fortfarande i friidrott vid sidan om triathlon. 

Dessutom spelade fotboll när jag var i åldern 11-14 år, men testade även handboll, innebandy, orientering, skidor, cykel och tennis under tiden då jag var 10-14 år. 

Jag började med triathlon först som 19-åring vid sidan av friidrotten. 

Fördelarna med att hålla på med fler idrotter är variationen i träningen som förebygger skador. Socialt är det bra att vara en del i många olika sammanhang. 

Att hålla på med flera idrotter som barn och ungdom hjälper mig i karriären även nu. Genom att ha blivit allsidigt stark i hela kroppen. Jag vågar testa nya idrotter och aktiviteter även som vuxen. Har hållit mig skadefri länge som ungdom och yngre vuxen när jag började träna mer. Jag tål hög volym av träning och gillar variation och nya utmaningar. Det finns alltid något att utveckla, vilket jag tror kommer från att jag inte specialiserade mig tidigt. 

Jennys tips till barn och ungdomar. -Våga testa nya saker, våga utvecklas, våga hålla på med många olika idrotter länge, det gynnar i längden. Tidig specialisering leder oftare till skador, att man lägger av tidigare och med det kanske aldrig uppnår sin fulla potential som idrottare. 

Jennys tips till barn och ungas föräldrar. -Våga ta ett steg tillbaka och lita på att barn utvecklas olika, det finns inget som säger att man måste specialisera sig tidigt för att sedan lyckas i ett senare skedde i livet. Det tar tid att bli bra på något oavsett, så låt barnen ha roligt och träna allsidigt så länge som möjligt. 

Jennys nästa mål i karriären. -Att fortsätta utvecklas som idrottare och människa samt att ta en internationell medalj i långdistans triathlon.