Hem / Om RF-SISU Dalarna / Idrottsberättelser / #minandraidrott - om du vill bli grym på en idrott träna flera olika

#minandraidrott - om du vill bli grym på en idrott träna flera olika

Med anledning av Riksidrottsförbundets kampanj Min andra idrott kommer vi under några veckor framöver fråga några av de aktiva i Dala Sports Academy Elit. -Hur började det för dig och vad har det betytt att få hålla på med flera idrotter som barn och ungdom?

Dala Sports Academy Elit är Dalarnas egna elitidrottsmiljö med säte i Falun och Borlänge. I elitmiljön finns idrottare från hela landet och många av dem tillhör landslagsnivån såväl som yttersta världseliten i sin idrott.

 

Denna vecka Maja Dahlqvist, längdskidor -
hur ser hon på allsidig träning för barn och ungdom?

Även Maja är en av de aktiva inom Dala Sports Academy Elit, men naturligtvis mest känd för de flesta som en av skidsportens mest framgångsrika damer.

Majas idrotter som liten var fotboll, friidrott, drill och skidor. Hon började som sjuåring och höll på fram till ca 13 års åldern, friidrott höll hon på med ända till hon var 17 år. Men som vi alla vet blev det skidor som blev hennes idrott.

Enligt Maja är fördelarna med flera idrotter under uppväxten allsidig rörelse, motorik och mycket idrottsglädje.

I karriären säger hon sig kunna dra nytta av rörelsen och allroundträning som hon fick av att hålla på med flera olika idrotter.

Majas tips till barn och unga. -Det är bättre att hålla på med flera olika idrotter. Större chans att du som är barn och ung fortsätter längre upp i åldern. Det ges olika motivation i olika idrotter. Håller du på med fler idrotter får du med dig mer genom dina olika idrotter.

Majas tips till barn och ungas föräldrar. -Var stöttande men inte styrande.

Majas nästa mål i karriären. -Att vinna världscup, VM och OS.

 


 

Först ut är Jenny Nilsson, triathlon 

Jag har hållit på med många idrotter. Startade med gymnastik när jag var fyra, höll på ca två år. Samtidigt gick jag på Lek och plask för att därefter fortsätta med simning vid sex års ålder. Simningen höll jag på med tills jag var tolv år. Friidrott blev min idrott vid sju års ålder, jag tävlar fortfarande i friidrott vid sidan om triathlon. 

Dessutom spelade fotboll när jag var i åldern 11-14 år, men testade även handboll, innebandy, orientering, skidor, cykel och tennis under tiden då jag var 10-14 år. 

Jag började med triathlon först som 19-åring vid sidan av friidrotten. 

Fördelarna med att hålla på med fler idrotter är variationen i träningen som förebygger skador. Socialt är det bra att vara en del i många olika sammanhang. 

Att hålla på med flera idrotter som barn och ungdom hjälper mig i karriären även nu. Genom att ha blivit allsidigt stark i hela kroppen. Jag vågar testa nya idrotter och aktiviteter även som vuxen. Har hållit mig skadefri länge som ungdom och yngre vuxen när jag började träna mer. Jag tål hög volym av träning och gillar variation och nya utmaningar. Det finns alltid något att utveckla, vilket jag tror kommer från att jag inte specialiserade mig tidigt. 

Jennys tips till barn och ungdomar. -Våga testa nya saker, våga utvecklas, våga hålla på med många olika idrotter länge, det gynnar i längden. Tidig specialisering leder oftare till skador, att man lägger av tidigare och med det kanske aldrig uppnår sin fulla potential som idrottare. 

Jennys tips till barn och ungas föräldrar. -Våga ta ett steg tillbaka och lita på att barn utvecklas olika, det finns inget som säger att man måste specialisera sig tidigt för att sedan lyckas i ett senare skedde i livet. Det tar tid att bli bra på något oavsett, så låt barnen ha roligt och träna allsidigt så länge som möjligt. 

Jennys nästa mål i karriären. -Att fortsätta utvecklas som idrottare och människa samt att ta en internationell medalj i långdistans triathlon.