Registerutdrag

Från 1 januari 2020 ska alla idrottsföreningar och specialidrottsförbund begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret av ledare som har kontinuerlig kontakt med barn.

Kravet gäller för den som anställs och personer som har uppdrag i föreningen med direkt och regelbunden kontakt med barn. Beslutet togs på Riksidrottsmötet 2019 och träder i kraft den 1 januari 2020. Registerutdrag ska alltid ske vid nytillsättningar.

Föreningen är ansvarig för att kontrollen genomförs. Det är däremot den enskilde ledaren som begär utdrag från Polisen och visar upp det för sin förening.

Att begära in utdragen är en del av ett förebyggande arbete och något som bör gälla lika för alla, oavsett hur länge en person verkat i en förening eller hur väl man känner varandra.

Här finns frågor och svar om begränsat registerutdrag.

Här kan du ladda ner en lathund om registerutdraget.

Leveransadress:
Östgötagatan 98 D
116 64  Stockholm
för företagspaket och transporter till Idrottens Hus